پاکسازی پوست امروزه یکی از لاین‌های مهم زیبایی است که طرفداران زیادی دارد. در طول روز، چند بار پوست خود را در آینه نگاه می‌کنید؟ آیا موقع عصر، صورت‌تان را به همان تمیزی صبح می‌بینید؟

معلوم است که نه! این‌جاست که پاکسازی پوست به کمک شما می‌آید؛ حالا چه در یک اسپا باشد، چه در خانه. به‌هر حال، شما نیاز دارید که با فیشال صورت، پوست‌تان را از آلودگی‌هایی که رویش را پوشانده، نجات دهید.

در این مقاله، می‌خواهیم از فیشال و نحوۀ پاک کردن پوست صورت صحبت کنیم. اگر علاقه‌مندید پوست صورت خود را سالم و شفاف نگه دارید، به خواندن ادامه دهید.

فیشال صورت چیست؟ | What is a Facial

فیشال یا همان پاکسازی پوست صورت، یک درمان مراقبت از پوست رایج و پرطرفدار است که سلول‌های مردۀ پوست را از بین می‌برد و مواد زائد را از عمق منافذ شما پاک می‌کند.

این یک درمان دستی چند مرحله‌ای که معمولاً یک ساعت طول می‌کشد تا انجام شود. به بیان ساده، فیشال صورت، مجموعه‌ای از تمرینات انجام شده بر روی صورت است که با استفاده از طیف وسیعی از درمان‌ها انجام می‌شود و هدف نهایی آن بهبود ظاهر پوست و کمک به آرامش شماست.

تکنیک‌ها و محصولات مورد استفاده، بسته‌به نوع صورت و ارائه‌دهنده متفاوت است. فیشال بهتر است به‌وسیلۀ یک متخصص زیبایی دارای مجوز انجام شود و ممکن است شامل درمان‌های هدفمند مانند درمپلنینگ یا میکرودرم ابریژن باشد.

فیشال صورت باید متناسب با نوع پوست و نگرانی‌ها و دغدغه‌های پوست شما باشد تا بیش‌ترین مزیت و بهترین نتیجه را برای صورت خود متوجه شوید. به‌عنوان مثال، انجام ندادن لایه‌برداری شدید روی فردی که پوست حساسی دارد.

چرا برای پاکسازی پوست باید پیش متخصص آن بروید؟

هنگامی که فیشال صورت را انجام می‌دهید، با محصولاتی در سطح پزشکی درمان می‌شوید که برای نفوذ به اپیدرم طراحی شده‌اند و بر لایه‌های عمیق‌تر پوست تأثیر می‌گذارند، خلافِ محصولات داروخانه‌ای که روی پوست شما قرار می‌گیرند.

اگر شخصی که برای شما پاکسازی صورت انجام می‌دهد، از تخصص زیبایی برخوردار باشد، پوست شما را ارزیابی می‌کند و محصولات و تکنیک‌های موجود در صورت را برای رفع بهترین نگرانی‌های شما طراحی می‌کند.

پاکسازی صورت

6 روش برای پاک‌سازی پوست صورت در مطب ها

یک متخصص زیبایی می‌تواند صورت شما را برای دست‌یابی به نتایجی که می‌خواهید بسازد. در اینجا برخی از انواع آرایش‌های صورت را که معمولاً به‌وسیلۀ مطب‌های پوست ارائه می‌شود آوردیم:

  1. فیشیال صورت کلاسیک

یک فیشال صورت کلاسیک معمولاً شامل چهار مرحله است: پاکسازی، لایه‌برداری برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست، استخراج مواد زائد از منافذ و آب‌رسانی.

اگر منافذ شما خیلی مسدود است، متخصص زیبایی ممکن است صورت شما را قبل از کشیدن، بخار کند. این اپیدرم شما را نرم می‌کند، که حذف آلودگی‌های عمیق در منافذ شما را آسان‌تر می‌کند.

از مزایای یک فیشال صورت کلاسیک می‌توان به پوست شفاف‌تر و درخشان‌تر اشاره کرد. همه می‌توانند بدون توجه‌به نوع پوست صورت، فیشال داشته باشند، چون سفارشی‌کردن محصولات مورد استفاده آسان است.

برای مثال، اگر پوست شما چرب است، متخصص زیبایی پوست شما را با مرطوب‌کننده‌هایی که روشن‌تر از آن‌هایی هستند که برای افراد دارای پوست معمولی تا خشک استفاده می‌شود، آبرسانی می‌کند.

زمان دریافت یک فیشال صورت: هر چهار تا شش هفته یک‌بار.

 

  1. آکنه / میلیا صورت

اگر آکنه یا میلیا دارید – برجستگی‌های کوچک و سختی که در زیر لایۀ بالایی پوست ایجاد می‌شوند – ممکن است خودتان وسوسه شوید که با آن‌ها ور بروید و بازشان کنید. اما رفتن به یک پاکسازی صورت مناسب، برای این نگرانی‌ها بسیار ایمن‌تر و موثرتر است.

علت آن چیست؟ هنگامی که به آکنه یا میلیا روی صورت مبتلا می‌شوید، متخصص زیبایی از ابزارهای ویژه‌ای مانند لانست استفاده می‌کند تا به‌آرامی پوست را بشکند و محتویات ضایعه یا میلیا را با کم‌ترین فشار خارج کند. برای از بین‌بردن جوش‌های سرسیاه و سرسفید، متخصص زیبایی ممکن است از ابزار اولتراسونیک نیز استفاده کند که لرزش‌های ملایمی در پوست ایجاد می‌کند.

حتماً شما هم گاهی‌اوقات وسوسه می‌شوید که خودتان آکنه را فشار دهید، اما اغلب نیروی زیادی اعمال می‌کنید. این می‌تواند باعث تحریک و شکستگی مویرگ‌های صورت بشود و پوست را زبرتر و لکه‌دارتر نشان دهد. فشار دادن، میلیا را به‌دلیل سختی مروارید مانند و قرار گرفتن در زیر سطح پوست از بین نمی‌برد.

زمان دریافت یک مرحله‌ش: هر چهار هفته یک‌بار. افراد مبتلا به آکنه شدید ممکن است بیش‌تر دچار آکنه شوند.

 

  1. اکسیژن درمانی صورت

این نوع از فیشال صورت، برای همۀ انواع پوست مناسب است، اگرچه به‌ویژه برای پوست‌های خشک مناسب است. از پاکسازی صورت و لایه‌برداری آن، متخصص زیبایی از ابزاری عصایی مانند برای رساندن جریان‌های اکسیژن تحت‌فشار همراه با سرم‌های آبرسان به پوست استفاده می‌کند. این به سرم‌ها اجازه می‌دهد تا عمیق‌تر نفوذ کنند.

خوب است بدانید فیشال‌های اکسیژن‌درمانی پوست شما را هیدراته و حجیم می‌کند و باعث می‌شود که ظاهری برجسته‌تر و سفت‌تر به‌نظر برسد و خطوط ریز را کاهش دهد.

زمان دریافت یکی: هر چهار تا شش هفته یک‌بار.

 

  1. درمپلنینگ

درمپلنینگ را می‌توان به هر صورت اضافه کرد. متخصص زیبایی در کلینیک پاکسازی پوست، از یک تیغۀ جراحی کوچک برای لایه‌برداری، لایه‌رویی پوست و حذف موخوره استفاده می‌کند. یک متخصص پاکسازی صورت می‌گوید: مردم دوست دارند قبل از رویدادهای خاص، درمپلنینگ انجام دهند، زیرا این کار باعث می‌شود پوست‌شان بسیار صاف به‌نظر برسد، تقریباً شبیه ایربراش.

پوست شما ممکن است چند روز پس از درمان، قرمز به‌نظر برسد، بنابراین بهتر است درمان را چند روز قبل از یک رویداد خاص برنامه‌ریزی کنید.

زمان دریافت آن: هر سه تا چهار هفته یک‌بار.

 

  1. میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن، لایه‌برداری قوی‌تری را در مقایسه‌با فیشال‌های کلاسیک انجام می‌دهد. متخصص زیبایی از یک ابزار کوچک و ملایم ساینده برای برداشتن لایه‌رویی پوست، کاهش لکه‌های پیری، هایپرپیگمانتاسیون، اسکار آکنه و منافذ بزرگ شده استفاده می‌کند. میکرودرم ابریژن، هم‌چنین باعث ضخیم شدن کلاژن پوست می‌شود و باعث می‌شود صورت شما سفت‌تر و صاف‌تر به‌نظر برسد.

برای درمان تهاجمی‌تر هیپرپیگمانتاسیون، خطوط ریز، چین و چروک، اسکار آکنه و آسیب‌های ناشی از نور خورشید، ممکن است ارائه‌دهندۀ خدمات پاکسازی شما، لایه‌برداری شیمیایی را توصیه کند، که معمولاً همراه‌با صورت انجام نمی‌شود. لایه‌برداری شیمیایی از یک اسید برای پاک‌کردن لایه‌های بالایی پوست استفاده می‌کند.

زمان دریافت آن: ابتدا دو بار در ماه، سپس یک بار در ماه برای حفظ نتایج. هر 6 تا 12 ماه یک‌بار لایه‌برداری شیمیایی با قدرت ملایم یا متوسط انجام دهید. یک‌بار در زندگی خود یک لایه‌برداری عمیق انجام دهید.

 

  1. HydraFacial

در این نوع صورت، متخصص زیبایی از یک دستگاه عصا مانند برای انجام هر مرحله از درمان استفاده می‌کند. پاکسازی صورت و لایه‌برداری در یک مرحله ترکیب می‌شوند. عصا سرم پاک‌کننده را به‌صورت شما می‌دهد و سلول‌های مرده پوست را با نوک مارپیچ مخصوص می‌شوید.

در مرحلۀ بعد، متخصص پاکسازی، از چوب‌دستی استفاده می‌کند تا لایه‌برداری ملایمی را اعمال کند که آلودگی‌های موجود در منافذ شما را شل می‌کند. سپس از مکش برای از بین‌بردن آلودگی‌‌ها استفاده می‌کند. در آخر، عصا آنتی‌اکسیدان‌ها و پپتیدها (اسیدهای آمینه که پوست را حجیم‌تر و سفت‌تر می‌کند) را به پوست شما می‌رساند.

این درمان برای افرادی که پوست خشک دارند بهترین است؛ اما هر کسی می‌تواند HydraFacial را دریافت کند، زیرا سرم‌های مورد استفاده می‌تواند متناسب با نوع پوست شما باشد. مزایای هیدرا فیشیال عبارتند از روشن‌تر، یک‌نواخت‌تر و خطوط ظریف کم‌تر قابل‌توجه.

زمان دریافت آن: هر دو تا چهار هفته بسته به نوع پوست شما.

فیشال صورت

راهنمای گام‌به‌گام نحوه انجام پاکسازی صورت در خانه

پوست ما نیاز به مراقبت منظم دارد. حتی اگر به یک آرایشگاه مراجعه می‌کنید یا به‌طور مرتب با یک متخصص زیبایی در خانه تماس می‌گیرید، این کار جای‌گزین رژیم پاکسازی روزانۀ صورت در خانه نمی‌شود که می‌توانید انجام دهید. پاکسازی پوست صورت در خانه، پوست شما را نرم، لطیف و به‌طور طبیعی تغذیه می‌کند.

بسته‌به نوع صورت، محصولات اضافی نیز استفاده می‌شود، مانند اسکراب بادام، ژل آلوئه‌ورا، یا بسته کرم میوه. به‌دلیل ماهیت پیچیدۀ صورت، توصیه می‌شود هر 1ماه تا 45 روز انجام شود. از طرف دیگر می‌توانید هر دو هفته یک‌بار، فیشال صورت را انجام دهید.

در حال حاضر، رفتن به سالن زیبایی، هر 15روز ممکن است برای بسیاری از زنان سنگین و گران به‌نظر برسد. اگر شما یکی از آن‌ها هستید، علاوه بر پاکسازی‌های منظم، می‌توانید هر روز کارهای ساده‌ای برای داشتن پوستی درخشان انجام دهید.

نحوه انجام پاکسازی صورت در خانه در 5 مرحله آسان

پیروی از یک رژیم خوب برای پوست و پاکسازی صورت در خانه سخت است. به‌همین دلیل است که این روال ساده چیزی است که حتی تنبل‌ها هم به‌سختی می‌توانند برای آن بهانه بیاورند.

 

مرحله 1. صورت خود را بشویید

این ناگفته نماند، اما اولین قدم برای دست‌یابی به پوستی بی‌عیب، تمیز کردن و شست‌وشوی صحیح آن است. برای این‌منظور می‌توانید از یک صابون ملایم یا شست‌وشوی صورت استفاده کنید. برای شستن پاک‌کننده از آب گرم (نه داغ!) استفاده کنید.

 

مرحله 2. سلول‌های مرده را پاک کنید

اگر فقط صورت خود را بشویید، سلول‌های مرده، جوش‌های سرسیاه و کثیفی‌های عمیق داخل منافذ پوست خارج نمی‌شوند. هم‌چنین باید صورت خود را اسکراب کنید. بسته‌های شستشوی خوب زیادی در بازار موجود است، اما می‌توانید به‌راحتی یکی از آن‌ها را در خانه نیز تهیه کنید. به این‌صورت، می‌توانید در منزل، فیشال صورت انجام دهید.

 

مرحله 3. رنگ برای تسکین پوست

تونر به‌عنوان یک دارو عمل می‌کند و هرگونه شکستگی پوست را که ممکن است در اثر شستشو رخ دهد می‌پوشاند. ممکن است پس از شستشو، صورت شما مستعد قرمزی و سوزش باشد، بنابراین باید فورا از یک تونر استفاده کنید.

 

مرحله 4. یک بسته را اعمال کنید

بسته‌ها علاوه بر جذب روغن‌های اضافی، منافذی را که در طول فرآیند پاکسازی پوست و شستشو باز می‌شوند، می‌بندند. بسته را با آب خنک بشویید تا منافذ بسته شود.

 

مرحله 5. با مرطوب‌کننده‌ها آبرسانی کنید

بسته‌ها می‌توانند پوست شما را خشک کرده و احساس کشیدگی کنند. یک مرطوب‌‌کننده، پوست را آبرسانی می‌کند و هم‌چنین بر خوبی فیشال صورت شما تاثیر می‌گذارد و چهرۀ شما را برای مدت طولانی بعد از آن درخشان می‌کند. در حالی که پوست‌های خشک از کرم‌های روغنی استفاده می‌کنند در حالی‌که پوست‌های چرب از کرم‌های مبتنی‌بر آب استفاده می‌کنند.

پیروی از این روال ساده فیشال صورت، پوست شما را درخشان می‌کند و باعث می‌شود همیشه شاداب و با طراوت به‌نظر برسد.

با این‌حال، اگر می‌خواهید یک متخصص حرفه‌ای را ترجیح دهید تا کار را بدون ترک خانه‌تان انجام دهد، یک سرویس سالن در خانه رزرو کنید تا یک پاکسازی صورت را برای آخر هفتۀ خود برنامه‌ریزی کنید.

پاکسازی صورت در خانه

نحوه استفاده از مواد طبیعی خانگی برای پاکسازی صورت

پاک کننده پوست

برای پوست خشک: یک قاشق بادام آسیاب شده را با دو قاشق ماست تازه مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به‌دست آید. روی صورت خود بمالید و بگذارید 5دقیقه بماند، سپس بشویید.

برای پوست‌های چرب: مقدار مساوی عسل و آب‌لیمو را با هم مخلوط کنید، بمالید و بگذارید 5دقیقه بماند. سپس آن را با یک پارچه یا دستمال نرم پاک کنید و سپس صورت خود را با مقداری آب سرد بشویید.

 

اسکراب

برای پوست خشک: سه قاشق جو دوسر خام را با یک قاشق عسل مخلوط کنید. اسکراب را به مدت پنج‌دقیقه با حرکات دایره‌ای روی صورت خود ماساژ دهید. پس از آن، آن را با آب معمولی بشویید.

برای پوست‌های چرب: قسمت‌های مساوی شکر قهوه‌ای و آب‌لیمو را با هم مخلوط کنید تا یک اسکراب صاف بسازید. قبل از شستشو با آب ولرم، آن را با حرکات دورانی روی صورت خود ماساژ دهید.

تونر

برای پوست‌های خشک: چند قطره گلاب را به مقداری ژل آلوئه‌ورا تازه اضافه کنید و آن را روی صورت خود بمالید. البته، نیازی به شستن آن نیست.

برای پوست‌های چرب: سرکه سیب یک قابض است و برای پوست‌های چرب مناسب است. محلولی از مقدار مساوی سرکه سیب و مقدار مساوی آب تهیه کنید. این را روی صورت خود بکشید، از چشم‌ها دوری کنید. نیازی به شستن آن نیست جای‌گزین‌های دیگر برای سرکه سیب، برگ نعنا و چای سبز است.

 

ماسک

برای پوست خشک: یک موز کوچک را له کنید. نصف قاشق عسل، یک قاشق ماست و چند قطره گلاب اضافه کنید تا خمیر غلیظی به‌دست آید. آن را به‌طور یکنواخت، روی تمام صورت بمالید و بگذارید حداقل 15 دقیقه بماند.

دستان خود را خیس کنید و به‌صورت خود فشار دهید تا بسته مرطوب شود. شروع‌به کندن آن از صورت خود کنید. آن را خیلی سخت، مالش دهید یا پاک نکنید. صورت خود را به‌آرامی با آب سرد بشویید تا چسبندگی آن از بین برود.

برای پوست های چرب: یک موز کوچک را له کنید و آن را با گلاب مخلوط کنید تا خمیری صاف به‌دست آید و آن را به‌طور یک‌نواخت روی صورت و گردن خود بمالید.

قبل از این‌که با آب خنک بشویید، بگذارید خشک شود. مقداری لوسیون بر پایۀ آب یا چند قطره روغن نارگیل مخلوط با اسطوخودوس یا اسانس درخت چای را برای مرطوب‌کردن بمالید.

پاکسازی پوست در خانه

در نهایت…

تمیز کردن در سالن ها شامل بخور دادن است، درست پس از شستن اسکراب. این اغلب با از بین‌بردن جوش های سر سیاه و سرسفید با یک ابزار خاص دنبال می‌شود.

این مرحله بهتر است به افراد حرفه‌ای سپرده شود زیرا از بین‌بردن جوش‌های سرسیاه به سطح خاصی از تخصص نیاز دارد. بنابراین، سعی کنید برای پاکسازی صورت خود، از یک متخصص این زمینه کمک بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *