بهترین پادکست های فارسی کدام است؟ این عبارت، مورد جستجوی کسانی است که به شنیدن معتاد هستند! شنیدنِ هر چه که روایت شود و مفید باشد. اما این پادکست، پادکست که می‌گویند چیست که همه به‌دنبال بهترین آن هستند.

در این مقاله از مجله کیف شیک، می‌خواهیم شما را ابتدا با مقوله پادکست، بیش‌تر آشنا کنیم و سپس بهترین پادکست های فارسی را معرفی نماییم.

پادکست چیست؟ | What is Podcast

پادکست، به‌زبانی ساده، یک برنامه صوتی هست. یک فایل صوتی دیجیتال که می‌توانید آن را پخش یا دانلود کنید. معمولاً قبل از اینکه به شکل قابل دانلود منتشر بشود، از قبل ضبط و ویرایش می‌شود. این، مانند یک مکالمه رادیویی است. پادکست‌ ها می‌توانند دارای موضوعات و قالب‌های مختلفی باشند، از نمایش انفرادی گرفته تا بحث چند نفره یا درام صوتی. آنها را می‌توان بر روی پلتفرم‌های مختلفی میزبانی کرد، و چندین مورد وجود دارد که می‌توان به صورت رایگان به آنها دسترسی داشت.

پادکست فارسی از چه زمانی آغاز شد؟

در حال حاضر می‌بینیم که، پادکست های فارسی، در همان اوجی هستند که روزگاری، وبلاگ‌های فارسی بوده‌اند. پادکست هایی که هزاران شنونده دارند. اما این نوع محتوای محبوب، چطور به دنیای ما ایرانی‌ها وارد شد.

در دهه نود، وقتی اینترنت داشت در ایران، همه‌گیر می‌شد، وب فارسی هم از وبلاگ‌ها به سمت وب‌سایت‌ها رونق گرفت. در این‌میان، شاهد ظهورِ فرم محتوایی جدیدی هم بودیم؛ Podcast. مجموعه‌ای اپیزودی یا فایل‌های صوتی دیجیتال، که در دنیای دیجیتال مارکتینگ ایران متولد شد و خیلی زود، طرفداران بسیاری پیدا کرد.

10 تا از بهترین پادکست های فارسی

محبوبیت پادکست های فارسی رو به افزایش است و روز به‌روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. به همین‌دلیل، در این‌جا می‌خواهیم بهترین پادکست های فارسی را در زمینه‌های مختلف معرفی کنیم.

1. پادکست چنل‌ بی

چه پادکست گوش‌کن باشید چه گوش‌نکن، اسم «چنل‌ بی» را شنیده‌اید. علی بندری، در تابستان سال 1394، اولین اپیزود چنل‌ بی را منتشر کرد، آن هم با موضوعی بسیار جذاب: روایت ماجرا‌های واقعی!

چنل‌بی، به مرور با همکاری با افراد بیش‌تری، رشد کرد، تا جایی‌که امروزه یکی از محبوب‌ترین و بهترین پادکست های فارسی محسوب می‌شود.

پادکست فارسی چنل بی

2. پادکست بی‌پلاس

علی بندری به‌همراه گروه پرتلاش خود، بعد از تجربه موفق چنل‌ بی، در سال 1397، پادکست جدیدی را منتشر کردند، با نام «بی‌ پلاس». بی‌ پلاس هم به یکی از معروف ترین پادکست های فارسی تبدیل شد. هر اپیزود بی‌ پلاس، خلاصه‌ای از کتاب‌های غیر داستانی است، با بیان فارسی.

3. پادکست رادیو مرز

پادکست رادیو مرز، با مسئولیتِ مرضیه رسولی، از فاصله‌ها حرف میزند. از چیزهایی می‌گوید که موجب جدایی و فاصله بین آدم‌ها می‌شود.

4. پادکست کرن

Koren Podcast از حرفه‌ای‌ترین و بهترین پادکست های فارسی در زمینه موسیقی است. در هر اپیزود آن، بردیا دوستی، یکی از قطعات موسیقی را حدود 20 دقیقه بررسی و تحلیل می‌کند.

5. پادکست پرگار

اگر بیننده برنامه‌های شبکه بی‌ بی‌ سی باشید، برنامه پرگار را دیده‌اید. در این برنامه، داریوش کریمی، بین دو یا چند نفر، بحثی را به صورت آزاد شکل می‌دهد و حول موضوعات مختلف سیاسی، دینی، ادبی و غیره صحبت می‌کنند.

پادکست پرگار , پادکست های فارسی

6. پادکست رادیو دیو

خودشان می‌گویند یک دیو در گوشی شما زندگی می‌کند. اگر به‌دنبال یک پادکست فرهنگی – هنری هستید که در هر اپیزود، با کلاژی از ادبیات و موسیقی، به سفری خیال‌انگیز بروید، پیشنهاد ما رادیو دیو است.

7. پادکست استرینگ کست

پادکست String Cast، در هر اپیزود خود، موضوعی علمی را طرح می‌کند و خود را برای رسیدن به پاسخ آن به چالش می‌کشد. استرینگ، پادکستی است که به تمامی سوالات علمی پاسخ می‌دهد.

8. پادکست رادیو جولون

پادکستی در حوزه سفر و گردش، پادکست جولون است. سازندگان آن، کیمیا خسروی و سالار موسوی، در اپیزودهای مختلف، در مورد یکی از مقصدها و یا موضوعات مربوط‌به سفر صحبت می‌کنند. اگر اهل گردش و مسافرت هستید، این پادکست به شما پیشنهاد می‌شود.

9. رادیو دست‌ نوشته ها

یکی از بهترین پادکست‌ های فارسی، باز هم در حوزه موسیقی، بدون‌شک، رادیو دست‌ نوشته هاست. در این پادکست، روایت تاریخ موسیقی کشورمان را در چهل سال گذشته می‌شنوید. سازنده این رادیو، محمود عظیمایی است.

10. رادیو فردوسی‌خوانی

ممطالعه و خواندن شاهنامه، شاید کار هر کسی نباشد، اما محال است ایرانی باشید و از شنیدن اشعار و داستان‌های فردوسی لذت نبرید. امیر خادم، در رادیو فردوسی‌خوانی، داستان‌های شاهنامه را برای ما روایت می‌کند، تا به گوش جان، از ادبیات کهن خود لذت ببریم.

آیا چیزی به‌عنوان پادکست ویدیویی وجود دارد؟

در حالی که اکثر بهترین پادکست های فارسی در قالب صوتی هستند، برخی از پادکست‌ها هم، دارای یک عنصر ویدیویی هستند. تولید آن‌ها گاهی اوقات به‌عنوان ویدئوکست، ویدئو کاست یا ودکست نامیده می‌شود. هر دو پادکست صوتی و تصویری را می‌توان به قالبی تبدیل کرد که بتوانید آن را در Youtube  آپلود کنید .

میزبانی پادکست چیست؟

سرویس‌های میزبانی پادکست می‌توانند تمام فایل‌های پادکست شما را همان‌طور که یک سرویس میزبانی وب می‌تواند، برای وب‌سایت شما ذخیره کند.

دریافت هاست رسانه‌ای مانع از آن می‌شود که فایل‌های رسانه‌ای بزرگ شما فضای سرور وب‌سایت را بخورند و احتمالاً باعث از کار افتادن سایت شما در حین بارگیری هم‌زمان شوند.

میزبان‌های پادکست این قابلیت را دارند که فایل‌های صوتی را با فرمت و اندازه مناسب برای جامعه شما در رسانه های اجتماعی، فیدهای RSS و سایر پلتفرم‌ها بهینه کنند.

بهترین پادکست های فارسی

چرا از پادکست استفاده کنیم؟

با محبوبیت روزافزون پادکست، اعضای مخاطب هدف شما احتمالا شنوندگان بهترین پادکست‌ های فارسی خواهند بود. در اینجا نحوه استفاده از پادکست‌ ها در ترکیب بازاریابی خود آورده شده است:

  • می تواند اعتماد ایجاد کند

پادکست‌ ها می‌توانند به انسانی کردن رابطه شما با مشتریان بالقوه کمک کنند. شنیدن شما یا شخصی که برند شما را نمایندگی می‌کند به ایجاد ارتباط صمیمی و معتبرتر از محتوای نوشتاری کمک می‌کند.

  • می تواند به افزایش ترافیک وب سایت کمک کند

می‌توانید از این نوع محتوای جدید برای تشویق شنوندگان برای اشتراک در پادکست، بازدید از وب‌سایت یا ثبت‌نام در خبرنامه خود استفاده کنید.

  • مقرون به‌صرفه است و ایجاد و تولید آن آسان است

در مقایسه با فیلم‌برداری ویدیوهای یوتیوب، پادکست هزینه کمتری را به‌دنبال دارد، زیرا فقط به یک میکروفون خوب، نرم افزار ویرایش صدا، عایق صدا یا یک برنامه حذف نویز و یک سرویس میزبانی نیاز دارید.

انواع پادکست کدام است؟

تولیدکنندگانِ پادکست‌ ها می‌توانند فرمت‌های مختلف (یا ترکیبی از آن‌ها) را برای هر قسمت امتحان کنند تا زمانی که فرمت‌هایی را تولید کنند که برای آنها مناسب باشد و بیشترین تعامل را از سوی شنوندگان به‌دست آورد.

چند نکته برای انتخاب قالب ضبط بهترین پادکست های فارسی

هنگام انتخاب قالب پادکست، به موارد زیر توجه کنید:

  • پادکست شما برای چه کسی است؟

می‌خواهید مخاطبان‌تان چه چیزی را از برنامه‌تان دریافت یا حذف کنند و چگونه می‌خواهید آن اطلاعات را منتقل کنید؟

  • شخصیت و نقاط قوت شخصی شما چیست؟
  • چه چیزی به پادکست شما کمک می‌کند تا از بقیه متمایز شود؟

 

انواع اصلی قالب‌های بهترین پادکست های فارسی

پادکست‌ ها، در جهان و حتی ایران، در انواع مختلف قالب‌ها تهیه و تولید می‌شوند. این موضوع، هم در ارائه این محتواها تنوع ایجاد می‌کند و هم، خواستِ همه سلیقه‌ها را در برمی‌گیرد. در این‌جا انواع اصلی قالب‌های پادکست آورده شده است:

  • انفرادی یا مونولوگ

در این مدل از پادکست، راه‌اندازی، پادکست‌ها تفسیر، داستان‌ها یا به‌روزرسانی‌های خبری را درباره یک موضوع ارائه می‌کنند. پادکست‌های انفرادی برای آموزنده و سرگرم‌کننده بودن بر داستان‌سرایی و مهندسی صدا متکی هستند. وقتی آن‌ها را به‌خوبی آماده کنید، آن‌ها به ساختن برند شخصی شما کمک می‌کنند و خود را به‌عنوان یک رهبر فکری در صنعت خود تثبیت می‌کنند.

  • چند میزبان

به این فرمت میزبانی مشترک یا مکالمه نیز گفته می‌شود. دو یا چند میزبان، دیدگاه‌های خود را در مورد یک موضوع با هم تبادل می‌کنند، بنابراین دنبال‌کنندگان احساس می‌کنند دارند به صحبت‌های افرادی که در حال گفتگو یا بحث هستند گوش می‌دهند.

  • مصاحبه

محبوب‌ترین نوع قالب، پادکست های مصاحبه‌ای است. معمولاً شامل یک یا دو میزبان است که با یک مهمان، در مورد تجربه منحصر به‌فرد یا تخصص آن‌ها مصاحبه می‌کنند. هنگامی که یک میزبان یا میزبان با گروهی از افراد، مصاحبه می‌کند، به آن قالب پادکست پانل یا میزگرد می‌گویند.

  • تئاتر

این قالب، مانند یک درام تلویزیونی است اما با یک یا چند راوی صدا که شخصیت‌ها را در چندین قسمت بازی می‌کنند. البته، جلوه‌های صوتی و سایر عناصر صوتی به تولید اضافه شده است.

  • داستان‌سرایی غیرتخیلی

این نوع پادکست شامل گزارشی اخبار یا مستند به سبک رویدادهای تاریخی، تعطیلات یا ماجراجویی‌ها، توسعه یک تجارت، یا جنایات و قتل های کشف نشده است.

  • سریال در مقابل پادکست اپیزودیک

کسب‌وکارها و سازندگان محتوا می‌توانند قسمت‌های مستقل (اپیزودیک) یا پادکست در فصل‌ها (سریال) بسازند، دقیقاً مانند برنامه تلویزیونی که در مجموعه‌ای از قسمت‌ها تولید می‌شود. خوب است بدانید در این مدل پادکست، تعداد اپیزود استاندارد در هر فصل وجود ندارد.

 

موضوعات مهم پادکست های فارسی سریالی

پادکست های سِری یا همان سریالی، برای موارد زیر خوب کار می کنند:

  • پادکست های آموزشی

برنامه‌ریزی پادکست در فصول زمانی مفید است، که می‌خواهید محتوای آموزنده را به اشتراک بگذارید. آن‌ها می‌توانند شامل آموزش‌های مرتبط با تجارت، نکاتِ روابط، جزئیات نه چندان شناخته شده در مورد دوره‌های خاص تاریخ، اسرار پزشکی و غیره باشند.

  • سرگرمی

نمونه‌هایی از این موارد شامل پادکست‌هایی است که داستان یک تیم ورزشی یا ستاره موفق (یا شکست خورده)، گروه موسیقی یا درام تخیلی را بیان می‌کند. برخی از پادکست‌های فصلی، افراد مشهور را در مورد افزایش شهرت و دیدگاه‌هایشان در مورد زندگی صحبت می‌کنند.

جمع‌بندی

احتمالاً شما هم، بارها دیده‌اید شخصی را که هدفون به‌گوش، در خیابان از کنار شما می‌گذرد. بسیاری، در این شرایط گمان می‌کنند که آن شخص در حال گوش دادن به آهنگ است؛ درحالی‌که لزوما این‌طور نیست. بسیاری از افراد، در راه رسیدن به محل‌کار خود، یا در راه جاده و سفر و یا در زمان خلوت و استراحت خود، در حال شنیدن بهترین پادکست های فارسی هستند.

دیگر، زمانی است که این مدل محتوا در بین مردم جا افتاده و بسیاری از تولیدکنندگان پادکست و محتواهای صوتی، برای آن‌که نام‌شان در فهرست برترین و بهترین پادکست های فارسی قرار بگیرد، سخت تلاش می‌کنند.

شاید پیش از ظهور پادکست، تا این‌اندازه، شنیدن، مهم نبود، اما اکنون زمانی است که گوش افراد و قوه شنیداری‌شان هم باهوش شده، هم ارزشمند. پس چه خوب است شنیدن پادکستِ خوب و مفید را از خود دریغ نکنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *