بهترین انیمیشن های دنیا، در اشکال و اندازه‌های مختلف عرضه می‌شوند و در عین‌حال طرفداران در هر سنی، از کودکان تا بزرگسالان را سرگرم می‌کنند. شما یک نگاه به خانواده خود بیندازید، می‌بینید که از بزرگ تا کوچک، همه کارتون و انیمیشن دوست دارند. جذابیتی که یک فیلم کارتونی برای پدر و مادرها داشت، حالا در این دوران، انیمیشن‌ها برای کودکان‌شان دارند.

در این‌جا، ما لیستی از بهترین فیلم های انیمیشن را برای شب فیلم خانوادگی شما جمع‌آوری کردیم. خواه سبک انیمیشن شما، دوبعدی باشد، سه‌بعدی، انیمیشن کامپیوتری، انیمه یا اکشن، چیزی برای تماشا در این لیست از 100 بهترین فیلم انیمیشن پیدا خواهید کرد. پس این فهرست را با ما همراه باشید، که بِهِتان خوش می‌گذرد.

اول یک نگاه داشته باشیم به این که اصلا انیمیشن چه هست و به چه فیلم‌هایی، انیمیشن گفته می‌شود.

انیمیشن چیست؟ | What is Animation

انیمیشن، هنر ساختن اجسام بی‌جانِ به‌نظر متحرک است. فرایندی که می‌توان گفت در آن، توهم حرکت ایجاد می‌شود و سلسله تصاویری ثابت البته با اندکی تفاوت جزئی، به‌سرعت به نمایش درمی‌آیند. این یک تعریف ساده از انیمیشن است؛ واژه‌ای که در زبان فارسی، به پویانمایی برگردانده شده است. به کسی هم که کارِ ساخت انیمیشن را به عهده دارد، انیماتور می‌گویند.

هر کدام از این انیماتورها و استودیوهای انیمیشن‌سازی هم سعی می‌کنند همه مهارت و خلاقیت خود را به‌کار گیرند تا نتیجه کارشان هم باب میلِ مخاطبان‌شان شود، هم در فهرست بهترین انیمیشن های دنیا قرار گیرد.

لیست بهترین انیمیشن های دنیا

فیلم‌های انیمیشن، شکل نهایی خلاقیت هستند. استودیوهای انیمیشن، با یک لوح خالی شروع می‌کنند، داستانی جذاب را پرورش می‌دهند، موضوع خود را مطالعه می‌کنند و از علاقه‌ای که به انیمیشن دارند، هنری بدیع خلق می‌کنند. نتیجه‌، هم همان می‌شود که در ما را میخکوبِ پرده سینما می‌کند.

در زیر لیستی از 100 فیلم برتر انیمیشن های برتر از نظرِ هنری، شرح داستان کوتاه، رتبه‌بندی Rotten Tomatoes، امتیاز IMDb، برندة جایزه اسکار، جایزه گلدن گلوب و برنده جایزه Annie آورده شده است.

1. انیمیشن داستان اسباب بازی 4 (2019)

انیمیشن داستان اسباب بازی 4 (2019)

جایزه‌ها:

اسکار – بهترین انیمیشن بلند (2020)

وودی و دوستانش، ماموریت جدیدی دارند تا فورکی را از دست یک کلکسیونر اسباب‌بازیِ وسواس نجات دهند. در این چهارمین قسمت از مجموعه داستان اسباب‌بازی، اندی به کالج رفته است و اسباب‌بازی‌هایش با بانی اندرسون، که یک دختر کوچک شیرین است، خانه جدیدی پیدا می‌کنند.

با این حال، وودی باید او را متقاعد کند که به جعبه ذخیره‌سازی تعلق ندارد بلکه بخشی از خانواده است.  با هیجانیکه از سه قسمتِ قبلیِ این انیمیشن می‌شناسیم، می‌توانیم اولین نام از فهرست بهترین انیمیشن های دنیا را به داستان اسباب بازی 4 اختصاص دهیم.

2. Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)

Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)

جایزه‌ها:

اسکار – بهترین انیمیشن بلند (2019)

گلدن گلوب – بهترین انیمیشن سینمایی (2019)

جایزه آنی – بهترین انیمیشن بلند (2019)

از سازندگان The Lego Movie یک فیلم انیمیشنی و اکشن درباره مایلز مورالس می‌آید که پس از نیش‌زدن یک عنکبوت رادیواکتیو تبدیل به مرد عنکبوتی می‌شود.

هنگامی که Kingpin از همان شتاب‌دهنده ذرات استفاده می‌کند که یک عنکبوت معمولی را به خزنده تبدیل می‌کند و چندین گونه مختلف از مردان و زنان عنکبوتی به نام Spider-Verse ایجاد می‌کند!

3. Inside Out (2015)

Inside Out (2015)

جایزه‌ها:

اسکار – بهترین انیمیشن بلند (2016)

گلدن گلوب – بهترین انیمیشن سینمایی (2016)

جایزه Annie – بهترین انیمیشن بلند (2016)

Inside Out  یک فیلم پویانمایی کامپیوتری سه‌بعدی کمدی-درام آمریکایی است که به‌وسیله پیکسار، تولید و به‌وسیلة والت دیزنی پیکچرز منتشر شده است. کارگردانی آن را پیت داکتر و کارگردانی مشترک رونی دل کارمن بر عهده داشت.

ماجرای سومین نام از فهرست بهترین انیمیشن های دنیا، برمی‌گردد به شخصیت رایلی. رایلی، دختر جوانی که مجبور است مهاجرت مشکل‌ساز خانواده اش از مینه سوتا به سانفرانسیسکو را تحمل کند. در درون سر او، پنج احساس شخصیت – شادی، غم، خشم، ترس و انزجار – تلاش می‌کنند تا او را از طریق این رویداد تغییردهنده زندگی هدایت کنند.

4. کوکو (2017)

کوکو (2017)

جایزه‌ها:

اسکار – بهترین انیمیشن بلند (2018)

اسکار – بهترین دستاورد در موسیقی نوشته شده برای فیلم های سینمایی “Memember Me” (2018)

گلدن گلوب – بهترین انیمیشن سینمایی (2016)

جایزه Annie – بهترین انیمیشن بلند (2018)

کوکو یک فیلم پویانمایی است که داستان میگل را روایت می‌کند که می‌خواهد مانند بت خود ارنستو د لا کروز موسیقی‌دانی شود. علی‌رغم ممنوعیت خانواده‌اش از موسیقی که پدربزرگشان پس از این‌که پسرش او را برای موسیقی رها کرد، ممنوع کرد.

هنگامی که او به‌طور تصادفی به سرزمین مردگان منتقل می‌شود، اعضای مرده خانواده زنده می‌شوند تا افراد زنده را از سرقت دارایی‌های ارزشمندشان بازدارند!

5. سفید برفی و هفت کوتوله (1937)

جایزه‌ها:

اسکار – جایزه افتخاری (1939)

سفید برفی و هفت کوتوله (به انگلیسی Snow White and the Seven Dwarfs)، یک انیمیشن  آمریکایی محصول دیزنی است. یک ملکه شیطان‌صفت، یک شکارچی را استخدام می‌کند تا سفید برفی را بکشد اما موفق نمی‌شود؛ زیرا او به او اجازه می‌دهد مخفی شود.

برای تبدیل‌شدن به منصف‌ترین در زمین، او خود را به‌عنوان یک زن مسن‌تر در می‌آورد. با این‌حال، سفید برفی با هفت کوتوله ملاقات می‌کند که او را از خطر در امان نگه می‌دارند.

6. شگفت‌انگیزان 2 (2018)

انیمیشنی ابرقهرمانی، شگفت‌انگیزان ۲، دنباله‌ای بر فیلم شگفت‌انگیزان محصول ۲۰۰۴ است. باب پار، با نام مستعار آقای شگفت‌انگیز، پس از اینکه همسرش هلن، با نام مستعار Elastigirl، شغلی به عنوان یک ابرقهرمان مبارزه با جرم و جنایت پیدا می‌کند، با تغییراتی در خانه سر و کار دارد!

نه تنها این، بلکه آقای باورنکردنی باید با مشکلات خود کنار بیاید، زمانی که یک طرفدار قدیمی تبدیل به یک دشمن جدید، The Screenslaver می شود.

7. Zootopia (2016)

Zootopia (2016)

جایزه‌ها:

اسکار – بهترین انیمیشن بلند (2017)

گلدن گلوب – بهترین انیمیشن سینمایی (2017)

جایزه Annie – بهترین انیمیشن بلند (2017)

کلان شهر پستانداران مدرن Zootopia شهری است که مانند هیچ شهر دیگری نیست. این محله از محله‌های زیستگاهی مانند میدان صحرای ریزی و توندراتاون سرد تشکیل شده است، این یک دیگ ذوب است که حیوانات از هر محیطی با هم زندگی می‌کنند. زوتوپیا از آن دست انیمیشن هاست که باید دید؛ هم جذاب برای کودکان است، و هم والدین آن‌ها. بی‌جهت نیست که در لیست بهترین انیمیشن های دنیا قرار دارد.

Zootopia  جایی است که در آن مهم نیست که چه هستید، از بزرگترین فیل گرفته تا کوچکترین زیرک، می‌توانید هر چیزی باشید.

8. پدینگتون 2 (2018)

Paddington 2  یک انیمیشن کمدی خانوادگی کامپیوتری بریتانیایی-فرانسوی محصول 2018 است که داستان یک خرس جوان پررویی را روایت می‌کند که در جستجوی خانه از تاریک‌ترین جای پرو به لندن سفر می‌کند.

با کمک آقای گروبر، صاحب یک مغازه عتیقه‌فروشی، پدینگتون با خانواده براون زندگی می‌کند. با این‌حال، او در یک نقشة دزد جواهرات قاطی می‌شود؛ در حالی‌که به‌دنبال هدیه‌ای عالی برای تولد 100سالگی خاله لوسی خود می‌گردد.

9. بالا (2009)

جایزه‌ها:

اسکار – بهترین انیمیشن بلند (2010)

اسکار – بهترین دستاورد در موسیقی نوشته‌شده برای فیلم‌های سینمایی با موسیقی متن اصلی (2010)

گلدن گلوب – بهترین انیمیشن سینمایی (2010)

جایزه Annie – بهترین انیمیشن بلند (2010)

جایزه آنی – بهترین موسیقی متن (2010)

 

Up را حتماً همه‌تان دیده‌اید. آن‌قدر جایزه آورده که کسی نیست نامش را نشنیده باشد. نهمین جایگاه از لیست بهترین انیمیشن های دنیا در این مقاله، به انیمیشن بالا اختصاص دارد.

بالا یک انیمیشن سه‌بعدی کامپیوتری کمدی درام است که به‌وسیله شرکت پیکسار تولید و به‌وسیله والت دیزنی پیکچرز منتشر شده است. کارگردانی آن را پیت داکتر، کارگردانی مشترک باب پترسون و تهیه‌کنندگی جوناس ریورا بر عهده داشت.

در دهه 1930، زندگی کارل فردریکسن به‌عنوان فروشنده بالون زیرورو می‌شود، زمانی که یک جوان جاه‌طلب به نام راسل، شریک مسافرتی غیرمنتظره او می‌شود. اگر تا به‌حال، Up را ندیده‌اید، پیشنهاد می‌کنم در اولین تعطیلات یا وقت آزاد خود، دیدن این انیمیشن را در برنامه‌های خود قرار دهید.

10. Finding Dory (2016)

Finding Dory  یک فیلم انیمیشن سه‌بعدی کامپیوتری کمدی-درام آمریکایی محصول سال ۲۰۱۶ است که به‌وسیله استودیوی انیمیشن پیکسار برای والت دیزنی پیکچرز تولید شده است. کارگردانیِ این انیمیشن که در لیست بهترین انیمیشن های دنیا قرار گرفته، بر عهده اندرو استانتون و کارگردانیِ مشترک آنگوس مک لین بوده است.

داستان فیلم، شش‌ماه پس از وقایع Finding Nemo می‌گذرد که دوری ناگهان خاطرات دوران کودکی خود را در مورد والدینش به‌یاد می‌آورد و با کمک نمو و مارلین به‌دنبال آن‌ها می‌رود.

شاید بتوان قسمت‌های قبلی داستان اسباب‌بازی را حتی قبل از انیمیشن «دوری» آورد؛ چون جوایز مهمی از جمله اسکار و گولدن گلوب را کسب کرده‌اند. بعد از دوری هم می‌توان، «در جستجوی نمو» را جز فهرست بهترین انیمیشن های دنیا آورد. و همین‌طور پینوکیو محصول سال 1940، موانا (2016)، و غیره.

انیمیشن‌هایی که در لیست قرار بگیرند، کم نیستند؛ اما حالا برویم سراغ انیمیشن های سال 2022 که ببینیم بهترین‌ آن‌ها کدامند.

فهرست بهترین انیمیشن های دنیا در سال 2022

سال 2022، در حال حاضر با فیلم‌های پویانمایی پر از اکشن و کمدی همراه بوده است، با این‌حال، هنوز فیلم‌های تأخیری زیادی وجود دارد که هنوز در سینماها نمایش داده نشده‌اند. بهترین انیمیشن های دنیا که در سال 2022 تولید و عرضه شده‌اند و به شما کمک می‌کند بهترین فیلم را برای تماشای کودک خود انتخاب کنید، در زیر آمده است.

10 مورد از انیمیشن های برتر 2022 را با هم مرور می‌کنیم:

  1. هتل ترانسیلوانیا: Transformania
  2. ماجراهای عصر یخبندان باک وایلد
  3. شانس
  4. قرمز شدن
  5. Sonic The Hedgehog 2
  6. افراد بد
  7. DC League Of Super-Pets
  8. سال نوری
  9. Spider-Man: Across the Spider-Verse (قسمت اول)
  10. ماریو

 

در نهایت…

انیمیشن، از آن دست فیلم‌هایی است که معمولاً برای دیدنش، به‌راحتی می‌توان، با فرزند خود همراه شد؛ حالا چه روبه‌روی پرده سینما باشد، چه جلوی تلویزیون.

در این مقاله، با برشمردن فهرستی از بهترین انیمیشن های دنیا در سال 2022 و سال‌های گذشته، کافی است یک انیمیشن را انتخاب کرده و به‌همراه یک ظرف پفیلا و تنقلاتی که فرزند شما دوست دارد، به تماشای فیلم انیمیشن بنشینید و از هیجانِ همراهی با فرزند خود لذت ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *