تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال در چیست؟ ایا سبک های مینیمال و ماکسیمال را می‌شناسید؟ فقط بگوییم که؛ حوزه مد بسیار چند وجهی است. مینیمالیسم و ماکسیمالیسم هم، از جمله سبک‌های دنیای هنر و فشن هستند. شاید تابه حال فقط مینیمال راشنیده باشید اما سبک ماکسیمال، در پاسخ به سبک مینیمال امده است.

در این مقاله ما سعی داریم این دو سبک را بشناسیم و از تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال بگوییم. پس با ما همراه باشید.

مینیمال چیست؟

Minimalism یا مینیمالیسم یا ساده‌گرایی، یکی از مکاتب هنری است که پایه اثار مربوط به ان، بر اساس سادگی و خالی از هر نوع پیچیدگی است. اولین بار هنرمندان خلاق روس بودند که مینیمالیسم را به وجود اوردند. اول از همه، در نقاشی به کار رفت و کم‌کم به تمام سبک‌ها وارد شد.

قبل از اینکه از تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال صحبت کنیم، ابتدا سبک مینیمال را بهتر بشناسیم. شاید بتوان ایالات متحده را از عوامل موثر بر ورود مکتب مینیمالیسم به همه عرصه های هنر دانست. امریکا با استفاده از این مکتب در طراحی‌های سه‌بعدی، سبک مینیمالیسم را وارد دنیای مجسمه‌سازی و معماری کرد. مینیمالیست ها معتقدند با از بین بردن حضور ترکیب‌بندی‌ها و به کار بردن موارد ساده و اکثرا صنعتی، که به شکلی هندسی و خیلی ساده قرار گرفته باشند، می‌توانند به کیفیت ناب فرم فضا ماده و رنگ دست پیدا کرد.

مکتب‌های کمی هستند که امروزه مانند مکتب مینیمالیسم بتوان انها را چند بار و در طول سال‌های مختلف استفاده کرد و کماکان طرف‌دار داشته باشند.

مینیمالیسم در فشن

در این بخش از مقاله تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال، به حضور مکتب مینیمال در دنیای مد و فشن می‌رسیم. در خیلی از موارد، Minimalism را به‌عنوان یک صفحه خالی می شناسند و یا لباس‌هایی به رنگ مشکی و سفید، مینیمال محسوب می‌شوند.

ولی مینیمالیسم در فشن، فراتر از پارچه‌های تک رنگ است. در ادامه که بیشتر از مینیمالیسم و تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال گفتیم، بهتر متوجه خواهید شد. زیبایی‌شناسی در سبک مینیمال، بسیار به طیف گسترده‌ای از توسعه اجتماعی وابسته است. این سبک دائما از ابداعات و اختراعات جدید تاثیر می‌پذیرد.

ریشه های سبک مینیمالیستی

پس از چندین دهه افراط و تفریط در مد با شکل‌ها و روندهای برتر، دهه 90 جای خود را به زیبایی‌شناسی جدید و تمیز داد. سبک‌های جدید بر خلوص و سادگی خطوط و تناسبات هندسی، برش های ساده و شبح‌های متعادل تمرکز داشتند.

برخی از اولین مدهای مینیمالیستی در اواخر دهه 80 به لطف طراحان بزرگ ژاپنی مانند یوهی یاماموتو و ری کاواکوبو شروع به ظهور کردند. هر دو، طرفدار ظاهر مشکی کامل، ساختارشکنی پوشاک و تمرکز تمیز بر روی سیلوئت بزرگ بودند. خلوص خطوط و سادگی بی‌عیب آن، مفهوم سنتی زیبایی ژاپنی را مشخص می‌کند.

در همین حال، در اروپا، طراحانی مانند هلموت لانگ، جیل ساندر و مارتین مارجیلا روند مینیمالیستی را به تصویر کشیدند که زنی طبیعی، پیچیده و جاودانه را با برش‌های بی‌عیب و نقص و مواد خلاقانه به تصویر می‌کشد. در ایالات متحده، نام هایی مانند کالوین کلین یا دونا کاران در زیبایی‌شناسی خیلی زود پیشگام شدند.

استایل مینیمال و ماکسیمال

معرفی استایل ماکسیمال و تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال

اگر می خواهید تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال را بدانید خب باید اول از هر دو استایل شناخت داشته باشید. حال که با مکتب مینیمالیسم اشنا شدید بدانید که دقیقا نقطه مقابل ان، مکتب ماکسیمالیسم وجود دارد. تمرکز و تاکید Maximalism در هنرهای تجسمی، بر اشباع فضا از طرح و رنگ و جزییات زیاد است و در طی سالهای زیادی هم، در هنر نقاشی در معماری و دکوراسیون و هم در صنعت مد و فشن موثر بوده است.

استایل ماکسیمال که اغلب در میان افراد مشهور محبوب است، در صنعت فشن و مد، بر ترکیب و اغراق‌امیز بودن طرح‌ها رنگ‌ها و اکسسوری‌های گوناگون در استایل تاکید دارد. در ادامه این مقاله که به تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال می‌پردازد از تاریخچه استایل ماکسیمال و ویژگی‌های ان خواهیم گفت.

تاریخچه استایل ماکسیمال

تاریخچه استایل ماکسیمال در هنرهای تجسمی به دوره باروک و روکوکو در قرن هجده میلادی برمی،گردد. ان زمان بعضی از هنرمندان به اشباع فضای اثار خود از طرح،ها رنگ‌ها و جزییات گوناگون روی اوردند و بر این باور بودندکه در هر هنری بایستی از بیشتری جزییات و ترکیبات در اثار بهره گرفت. در تفاوت مکتب و استایل مینیمال و ماکسیمال، باید اشاره کرد که مکتب هنری Maximal بر نشان‌دادن همه جزییات تاکید و دلالت داشت و زیبایی را در زیاده‌گویی و افراط می‌دانست.

اما تاریخچه استایل ماکسیمال در صنعت فشن را باید اوایل دهه نود میلادی دانست. وقتی که طراحان مد ژاپنی، سبک طراحی مینیمالیستی را به صنعت مد و فشن دنیا وارد کردند و متعاقبا کسانی امدند و در تقابل با این سبک، سبک ماکسیمال را وارد دنیای مد کردند. ان وقت‌ها هم که اوایل کار هر دو سبک بود، تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال هم، خوب دیده میشد.

استایل ماکسیمال، بیش از همه، مورد خواست و توجه سلبریتی‌ها به خصوص هنرمندان حوزه موسیقی قرار گرفت. چون سبکی خاص و پر از زرق‌وبرق و البته جسورانه داشت و بسیاری از نظرها را جلب می‌کرد. سلبریتی‌ها هم که علاقه به توجه عکاسان و رسانه‌ها داشتند، از این نوع پوشش استقبال کردند و در مراسم‌ها و برنامه‌های هنری و حتی استایل روزانه خود از ان استفاده می‌کردند.

کم‌کم تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال، به چشم مردم عادی هم امد و استایل ماکسیمال هم، مانند استایل مینیمال در میان مردم طرفدارهای خاص خودش را پیدا کرد. و افرادی که مایل بودند تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال را درخودشان هم ببینند و استایل جسورانه بزنند، به این سبک ماکسیمال یعنی پوشش با زرق‌وبرق روی اوردند.

ویژگیهای استایل ماکسیمال و تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال

ابداع افراط بی‌پروایی پیچیدگی و فرم‌های اغراق‌شده، از مهم‌ترین ویژگی‌ها و خصوصیت‌های استایل ماکسیمال به حساب می‌ایند. همین‌جا تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال را می‌بینید. در استایل مینیمال، همه‌چیز، از برش لباس‌ها تا جنس پارچه و طرح ان، بر سادگی و اسانی کاربری و استفاده بهینه و مناسب از مواد و پارچه تاکید دارد. در حالی که در استایل ماکسیمال، همه این قوانین می‌تواند به‌راحتی نقض شود، لباس‌ها اورسایز طراحی شوند و پر باشند از طرح و تجملات و تزیینات.

از نظر شلوغی و لایه‌لایه‌بودن هم، شاید بشود استایل بوهو را به استایل ماکسیمال نزدیک دانست، ولی دیگر تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال، در سبک، نوع پوشش و همچنین، المان‌های انها با هم است. چون استایل ماکسیمال، بر فرم‌گرایی، تجمل و زرق‌وبرق بسیار تاکید دارد، در حالی که استایل بوهو به جای تجملات و تزیینات بیشتر، به سمت طرح‌های بومی و سنتی حرکت کرده است.

استایل مینیمال و ماکسیمال چه تفاوتی دارند؟

تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال: اکسسوری

می‌شود گفت در استایل مینیمال، اکسسوری جایی ندارد. جدای از بحث سادگی ایتم‌ها در سبک مینیمال، این سبک، از هر نوع زرق‌وبرق و اکسسوری اضافه دور است. اما در استایل ماکسیمال دست شما در استفاده از هر نوع و هر تعداد از اکسسوری باز است. نه طرح اهمیت دارد، نه رنگ. چیزی که در میان این تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال، به طور مشترک اهمیت دارد، همان زیبایی است. یعنی استفاده از اکسسوری زیاد هم، باید بتواند کنار هم یک استایل زیبا برای شما بسازد. گاهی حتی سه گردنبند روی هم زیبا می‌شوند.

با اینکه تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال واقعا فاحش و واضح است اما این دو سبک، می‌توانند به طور مسالمت‌آمیز هم‌زیستی کنند. هر دوی آنها جایگاهی دائمی در مد دارند، چون کمتر در مورد روندها هستند تا سبک شخصی. آیا اهمیت استایل شخصی را میدانید؟

در ادامه، برای اینکه بهتر تفاوت میان استایل مینیمال و ماکسیمال را درک کنیم، از مزایای هر یک از انها می‌گوییم.

مزایای مینیمالیسم

تا حد زیادی، ساده‌ترین مزیت مینیمالیسم این است که لباس‌پوشیدن چقدر آسان است، و این فقط از نظر مفهومی نیست. عملی هم هست.

وقتی تکه‌های لباس کمتری دارید، راحت‌تر می‌توانید آنها را کنار هم بچینید و لباس بپوشید. این بدان معناست که لباس‌پوشیدن یک کار بسیار ساده و بدون نیاز به فکر اضافی است. پس از همه، شما کمد لباسی را انتخاب کرده‌اید که در آن تک تک قطعات، به خوبی با هم کار می‌کنند. و از نظر عملی، مینیمالیسم و ​​لباس‌های آن باید خیلی کمتر به صورت مکانیکی روی خود لباس‌ها وارد شوند. به علاوه، دیگر تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال، کاهش دکمه‌ها و زیپ‌ها منجر به تجربه لباس‌پوشیدن بسیار آرامش‌بخشی می‌شود.

اگر فضای زیادی برای کمد لباس خود ندارید، مینیمالیسم گزینه عالی است. به طور طبیعی، همه ما رویای داشتن یک کمد دیواری کامل را داریم، اما برای بسیاری از ما، این واقعیت نیست. این، به ویژه اگر می‌خواهید زیبا به نظر برسید، صادق است، اما توانایی مالی لازم برای انجام این کار را ندارید، شاید مینیمالیسم برای شما مناسب باشد.

حتی اگر پول کافی برای ساختن یک کمد لباس دارید، شاید فقط می‌خواهید همه‌چیز ساده و کمتر شلوغ باشد. در یک کمد لباس مینیمالیستی با پول زیاد، می‌توانید بیشتر روی قطعات خود سرمایه‌گذاری کنید و از آنها لذت بیشتری ببرید و ماندگاری بیشتری داشته باشید.

در نهایت، مینیمالیسم هم می‌تواند واقعا شیک باشد. گرایش‌ها می‌آیند و می‌روند، اما در طول صد سال گذشته، ما شاهد بوده‌ایم که کت‌وشلوار، واقعاً یک تکه اصلی است که ساده است و هزاران مرد آن را می‌پوشند. و حتی اگر کت‌وشلوار حالت‌های خاص خود را دارد، اما وقتی صحبت از گشادی یقه و گشادی شلوار می‌شود، واقعیت این است که در طول سال‌ها به شکل اصلی خود وفادار مانده‌است. منظورم این است که به این عکس‌ها نگاهی بیندازید و می‌بینید که سبک‌های دهه ۵۰ و۶۰ هنوز هم امروزه به ما الهام می‌دهند و به خوبی خدمت می‌کنند.

مزایای ماکسیمالیسم

بنابراین، از آنجایی که مینیمالیسم آسان، آرام، و کمتر سر و صدا است، ماکسیمالیسم مخالف آن است. به بیان ساده، حداکثرگرایی یا همان ماکسیمالیسم، به شما این توانایی را می‌دهد که لباس‌های خیره‌کننده‌ای ایجاد کنید که دیگران را شگفت‌زده کند. همان‌طور که گفته می‌شود، “بیشتر بیشتر است” و داشتن قطعات بیشتر به شما انعطاف بیشتری برای ایجاد لباس‌های واقعا شگفت‌انگیز می‌دهد.

ماکسیمالیسم همچنین، به شما این امکان را می‌دهد که در زمینه‌های مختلف کاردستی افراط کنید. به عنوان مثال، جایی که یک مینیمالیست ممکن است فقط یک جفت لوفر داشته باشد، یک ماکسیمالیست می‌تواند از کفش‌های راحتی جیر، کفش‌های راحتی بدون خط و سبک‌ها و رنگ‌های مختلف لذت ببرد.

بنابراین، همان‌طور که اشاره کردیم، ماکسیمالیسم به شما امکان انتخاب کلی بیشتری می‌دهد. شما طیف گسترده ای از لایه‌های مختلف خواهید داشت و تضمین خواهید کرد که همه‌چیز در چیزی متفاوت پوشانده‌می‌شود. کاری که این کار به شما امکان می‌دهد این است که ترکیب‌های بی پایانی از لباس‌ها ایجاد کنید و لوازم جانبی داشته باشید تا به هر یک از آنها حس شخصی اضافه کنید. چنین است تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال.

 

در نهایت…

 لباس‌های مینیمالیستی قدرت ماندگاری دارند که از مدها بی‌تفاوت می‌ماند. اما بر کسی پوشیده نیست که در پشت کمدهای تک‌رنگ با دقت طراحی‌شده و زیبایی‌شناسی شیک، تعهدی اساسی برای دوستی با محیط‌زیست نهفته است. در حالی که بعضی افراد، با اینکه تفاوت سبک تولید و تفاوت استایل مینیمال و ماکسیمال را می‌دانند اما علاقه و انتخاب‌شان سبک ماکسیمال  است. در هر صورت، این، زیبایی است که حرف اول را می‌زند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *