پاک کردن کیف و کفش، آن هم به صورت درست و اصولی، موضوعی مهم برای هر خانمی است. شکی نیست که هر زن در این دنیا، پول مناسبی را برای خرید کفش و کیف خرج می‌کند. مهم نیست که چقدر پول خرج می کنید، مهم این است که مراقبت از اشیاء با ارزش، خود، بسیار مهم است؛ تا بتوانیم تا حد امکان از پوشیدن آنها، تا همیشه لذت ببریم.

با توجه به اینکه قرار دادن مراقبت از کیف و کفش در سبک زندگیِ پرمشغله‌ای که اکثر ما زندگی می‌کنیم، قطعاً دشوار است، ما به فکر محتوایی افتادیم که بهترین راه‌ها را پیدا کنیم تا کفش‌ها و کیف‌های خود را بدون تلاش بیش‌ازحد، در وضعیت سالم و تمیز نگه‌داریم.

اگر شما هم مایلید با روش‌های تمیز کردن کیف، پاک کردن کفش، و شستشوی کیف، آشنا شوید، این مطلب را با ما همراه باشید.

8 مدل پاک کردن کفش / چگونه هر نوع کفشی را تمیز کنیم؟

شما با ترفندهای تمیز کردن ساده، می‌توانید به کفش‌های کهنه شدۀ خود، ظاهری زیبا بدهید. پس، در این‌جا نحوۀ تمیز و پاک کردن کفش، بدون خرید محصولات گران‌قیمت آورده شده است.

شستن کفش

1. پاک کردن کفش‌های چرمی

نحوۀ تمیز کردن کفش، بیشتر به جنس آن بستگی دارد. برای کفش‌های چرمی، زباله‌ها را با پاک کردن محلولی از قسمت‌های مساویِ آب و سرکۀ سفید، روی لکه‌ها پاک کنید. پس از خشک‌شدنِ کفش‌ها، آن‌ها را با یک پارچۀ نرم مالش دهید. با یک پارچۀ مرطوب، آغشته به جوش‌شیرین، خراش‌ها را پاک می‌کند. کفش‌های‌تان را پاک کنید، سپس بعد از خشک‌شدن، یک‌بار دیگر، آن‌ها را صاف کنید.

تمیز کردن کفش چرم

2. پاک کردن کفش چرمی لاکی

اگر پاشنه‌های تخت یا پاشنه‌های چرمی شما دارای علائم ناخوشایند است، مقداری ژلۀ نفتی را با استفاده از یک سواب پنبه‌ای روی آن بمالید. اگر تنها چیزی که آنها نیاز دارند، کمی درخشش است، روی آن، مقداری شیشه‌پاک‌کن بپاشید تا درخشندگی مشابهی داشته باشید.

3. کفش جیر

در یک جهت کار کنید، از یک برس ناخن یا برس اسکراب استفاده کنید تا لکه‌ها را به‌آرامی پاک کنید. هنگامی که سطح خاک را از بین بردید، فشار بیاورید و با برس به جلو و عقب بروید تا روی لکه‌های عمیق کار کنید. در صورت لزوم، با تمیز کردن سخت با یک پاک کن سفید ادامه دهید. می‌توانید از سوهان ناخن هم استفاده کنید. برای لکه‌های واقعاً سرسخت، از یک پارچۀ شستشوی سفید برای مالیدن سرکه سفید یا الکل مالیدن برای حمله به محل کثیفی استفاده کنید، یا از آن برای روشن‌کردن جیر استفاده کنید.

نگران رد آب نباشید؛ چون باقی نمی‌ماند.

4. پاک کردن چکمه‌های پوست حیوانات

با استفاده از یک برس اسکراب، به‌آرامی، کثیفی‌های بیرونی چکمه خود را پاک کنید. سپس یک پاک کن سفید بردارید تا لکه های سرسخت بیش‌تری را پاک کنید. حالا قسمت بیرونی کفش را با یک پارچۀ مرطوب پاک کنید – اگر خیلی خیس باشد، می‌توانید مواد را خراب کنید. برای پاک کردن کفش از کثیفی‌ها، با استفاده از محلولی، از مقادیر مساوی آب سرد و سرکۀ مقطر، به‌آرامی در مناطقی که نیاز به تمیز کردن نقطه‌ای دارند کار کنید.

کار را با پاک کردن محلول با یک پارچۀ مرطوب به پایان برسانید، سپس چکمه‌های خود را با روزنامه پر کنید تا در هنگام خشک شدن، شکل خود را حفظ کنند.

پاک کردن چکمه های پوست حیوانات

5. پاک کردن کفش های بوم

با پاک کردن کثیفی‌های روی بوم و کفش‌های کتانی با یک مسواک تمیز شروع کنید. سپس، با استفاده از آن مسواک، خمیری را که از مقدار‌ مساوی جوش‌شیرین و آب تشکیل شده، به کف کفش بمالید.

در مرحلۀ بعد، چرخۀ ملایم ماشین لباسشویی خود را با آب سرد اجرا کنید و تقریباً نصف مقدار مواد شوینده‌ای را که معمولاً زمانی که ماشین تقریباً نیمه پر است، استفاده می‌کنید، اضافه کنید. وقتی سه‌چهارم هوا پر شد، کفش‌هایتان را داخل آن بیندازید. بگذارید در هوا خشک شوند – استفاده از خشک کن یا دریچه می‌تواند کفش‌های‌تان را جمع کند.

 

6. شستشوی کفش دویدن

با یک مسواک، کثیفی را از بین ببرید، سپس مسواک خود را تمیز کنید. آن را در یک قاشق چای‌خوری پودر لباسشوییِ مخلوط‌شده با یک فنجان آب فرو کنید. محلول را روی پارچه، و قسمت های لاستیکی استفاده کنید، اما آن را روی فوم یا چرم استفاده نکنید.

از یک اسفنج مرطوب برای پاک‌کردن کف استفاده کنید. توری‌های خود را با تمیز کردن لکه‌ها با مقداری مواد شویندۀ لباس‌شویی، تازه کنید، سپس آن‌ها را در کیسه‌ای ظریف در حین شستشو بیندازید. قبل از اینکه کفش‌های‌تان را ببندید، اطراف آن‌ها را تمیز کنید.

7. کفش کتانی سفید

آیا نمی‌دانید چگونه کفش‌هایی را که دائماً کثیف می‌شوند تمیز کنید؟ کمی لاک‌پاک‌کن یا سرکه را روی یک توپ پنبه‌ای بمالید، سپس از آن برای پاک کردن لکه‌های کفش ورزشی سفید استفاده کنید. اگر نیاز به استفاده از سفید کننده دارید، ابتدا آن را رقیق کنید تا در نهایت با کفش‌های بی‌رنگ مواجه نشوید.

از مسواک استفاده کنید تا کفش‌های کتانی سفید خود را با محلولی از یک قسمت سفید کننده و پنج قسمت آب، تمیز کنید. در آخر هم، با شستشو با آب گرم به پایان برسانید.

8. فلیپ فلاپ

اگر دم‌پایی لاستیکی شما بعد از یک سفر ساحلی بوی کم‌تری می‌دهد، با ریختن آب گرم روی آنها شروع کنید. صندل‌های خیس را با جوش شیرین بپاشید، سپس بگذارید حداقل پنج دقیقه بماند و سپس از یک مسواک نرم قدیمی برای تمیز کردن آنها استفاده کنید. هم‌چنین، می‌توانید به ماشین لباسشویی خود اجازه دهید کار کثیف را انجام دهد. فقط از کمی مواد شوینده و یک فنجان سرکه استفاده کنید، زیرا در محیط سرد قرار می گیرند.

 

 راهکارهایی برای تمیزی کیف ها / روش‌هایی برای پاک کردن کیف

کیف‌های پارچه‌ای:

مقداری پودر تالک را روی آن بپاشید. بعد، با یک برس، اضافه‌های پودر را از رویش پاک کنید. اگر باز هم، روی کیف لکه‌ای باقی ماند، برای شستشوی کیف پارچه‌ای، با کمی آب و صابون آن را پاک کنید. سپس، با کمک یک پارچۀ آغشته به آب سرد و سرکه، جای لکه را تمیز و آبکشی نمایید.

 

کیف‌های چرمی:

برای تمیز کردن کیف چرمی، سعی کنید روی آن را با کمی مخلوط شیر تربانتین، پاک نمایید. سپس، یک دستمال تمیز بردارید و آن را خشک کنید. بعد، با یک واکس بی‌رنگ، کیف چرمی خود را واکس بزنید و در مرحلۀ آخر، با کمک یک برس نرم، شروع کنید به براق‌کردن کیف چرمی خود.

 

کیف‌های جیر:

اول، به کمک یک دستمال خشک، شروع کنید گرد و غبار کیف جیر خود را بگیرید. بعد، به وسیلۀ یک سمبادۀ نرم، لکه‌های آن را پاک کنید. در مرحلۀ آخر از تمیز کردن کیف جیر خود، یک برس مخصوص جیر بردارید و آن را برس کنید، تا به‌طور کامل تمیز شود.

کیف‌های ورنی:

قبل از این‌که به فکر شستشوی کیف ورنی بیفتید، ابتدا، یک دستمال نم‌دار بردارید و کیف را با آن تمیز کنید. بعد، با استفاده از یک دستمال خشک و البته نرم، شروع به خشک‌کردن آن کنید تا براق بشود. اگر که درون کیف ورنی، از حصیر باشد، آن ار هم می‌توانید با یک کاغذ سمباده، پاک کرده و اگر گوشۀ کیف، کمی ساییدگی داشته باشد، با کمک قلم‌مو و رنگ، می‌توانید این قسمت‌ها را رنگ کنید.

برای این‌که کیف ورنی شما پوسته‌پوسته نشود و ترک نخورد، کمی وازلین یا کرم معمولی دست یا صورت، راه‌حل آن است. پس با یکی از این‌ها، کیف را چرب کنید.

 

کیف‌های منجق‌دار:

در مورد کیف منجق‌دار، اول آن را به کمک یک اسنفج نم‌دار، پاک نمایید. اسنفج را می‌توانید با مخلوط آب و صابون مرطوب کنید. بعد، در مرحلۀ بعدی از تمیز کردن کیف منجق‌دار، یک پارچۀ تمیز را روی کیف بکشید.

 

کیف‌های مخمل:

پاک کردن کیف مخمل، کار ساده‌ای است اگر بعد از هر بار استفاده، با یک برس زبر، آن را تمیز کنید. به‌ این‌صورت، گردوغباری روی آن باقی نمی‌ماند. سپس، کیف مخمل خود را به کمک یک کاغذ ضخیم، محافظت کرده تا دوباره روی آن گردو خاک نشیند.

 

کیف‌های پلاستیکی:

کیف‌های پلاستیکی را می‌توان به راحتی شستشو داد. برای شستشوی کیف پلاستیکی خود، لازم نیست آن را زیر شیر آب ببرید؛ آن، با یک دستمال آغشته به آب و صابون هم شسته و تمیز می‌شود. بعد، آن را خشک کرده، و با یک تکه پارچۀ پشمی، روی آن را چندین‌بار بمالید تا براق شدنش را ببینید.

 

تمیز کردن کیف مدرسه

کیف مدرسه، اغلب به شکل پارچه‌ای است، که حالت‌های مختلفی دارد. هم برای کودکان وجود دارد، هم بزرگسالان، هم تک‌رنگ است و هم چندرنگ. هر کیف پارچه‌ای و کیف مدرسه‌ای که خریداری کنید، حتماً در برچسب راهنمای آن آمده که برای شستن کیف، می‌توانید آن را در ماشین لباسشویی بگذارید یا خیر.

هم‌چنین، دمای آبی که باید شستشوی کیف شما در آن دما انجام شود هم در راهنما آمده است. خب، اگر کیف شما قابل شستشو در ماشین لباس‌شویی بود، حتماً همین کار را برای تمیز و پاک کردن کیف خود انجام دهید.

در غیر این‌صورت، یعنی اگر نباید شستن کیف، در ماشین انجام شود، کمی صابون مخصوص شستشوی لباس را در مقداری آب با دمای مناسب حل کرده، و کیف خود را برای 30-20 دقیقه در آن بگذارید و بخیسانید. سپس، از یک دستمال، برای تمیز کردن سطح کیف استفاده کنید و در آخر، کیف را آب بکشید.

حالا، نکته‌ای که هست در مورد کیف‌های پارچه‌ای یا کیف‌های مدرسه‌ای چند رنگ است. تجربه نشان داده، در تمیز کردن کیف‌های چند رنگ، ممکن است بعضی از قسمت‌هایش رنگ پس بدهد.

پس، بهتر است برای تمیز کردن و شستن کیف، آن را به‌طور کامل، نشویید. هر قسمت رنگی آن را با یک دستمال نم‌دار آغشته به صابون، لکه‌گیری کنید. بعد، به کمک یک دستمال مرطوب که کفی هم نباشد، کیف را تمیز کنید. در آخر، برای خشک‌کردن، سطح کیف را با یک پارچۀ تمیز و نرم، رطوبت‌گیری کنید تا خشک شود.

 

سخن آخر

در مورد تمیز کردن و پاک کردن کیف و کفش، می‌توان از هر کسی یک نظر شنید، چون کیف و کفش، جز وسایل شخصی هر فردی هستند و هر شخص، خود می‌داند چطور از آن‌ها مراقبت کند. اما می‌دانیم که تمیز کردن هر مدل کیف و کفش، خودش راهی دارد، که اگر بخواهیم فقط به تجربۀ شخصی خود بسنده کنیم و بیش از آن ندانیم، ممکن است به ضرر خودمان تمام شود.

امیدواریم با خواندن این مقاله، اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید و در نگهداری و تمیز کردن کیف‌ها و کفش‌های خود به کار گیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *