مراقبت از کیف چرم را جستجو کرده‌اید؟ معلوم است شما هم از عاشقان کیف‌های دستی و دوشی چرم هستید. در واقع، آن‌ها به‌قدری لطیف هستند که می‌توانند به هر نوع استایلی، یک ظاهر ویژه و خاص بدهند. و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. اما چطور می‌توان از این زیبایی خاص، مراقبت کرد؟

می‌دانیم که دوام کیف و کفش چرم، ما را به خرید خود ترغیب می‌کنند. ما برای خرید آن‌ها پول زیادی می‌پردازیم، اما آیا می‌دانیم که با مراقبت از کفش چرم، تا چه اندازه، می‌توانیم به طول عمر و ماندگاری آن کمک کنیم؟

یا برای دوام بیش‌تر کیف چرمی خود چه‌کاری انجام دهیم. در این مطلب، از روش‌هایی می‌گوییم که ما را به این مهم می‌رسانند.

اصول نگهداری از چرم طبیعی یا مصنوعی

به‌طور کلی، برای نگهداری و مراقبت از کیف چرم و لباس‌های چرم طبیعی یا مصنوعی لازم است اصولی را بدانید و رعایت کنید که در این قسمت، هر کدام آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

1. جلوگیری از تابش مستقیم و طولانی نور آفتاب

اولین نکته در اصول نگهداری از چرم طبیعی یا مصنوعی، همین مورد است. فرقی ندارد که کالای چرمی شما یک کیف مجلسی زنانه باشد یا یک لباس چرم، کیف پول باشد، یا دستکش یا یک کفش.

در هر صورت، توصیه می‌شود که برای مراقبت از کیف چرم یا هر کالای چرمی دیگر خود، آن را به‌مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید نگذارید. به‌طور مثال، اگر در یک روز ظهر آفتابی، به رستوران می‌روید و میز ناهارتان را جایی نزدیک به پنجره انتخاب می‌کنید، بهتر است کیف چرمی یا دستکش‌های‌تان را دور از پنجره بگذارید.

نور خورشید، چرم را خشک و آن را شکننده می‌کند. و هنگامی که چرم شکنده شود، به‌مرور ترک می‌خورد و در آستانۀ پاره‌ و خراب‌شدن قرامی‌گیرد.

2. مهم‌ترین نکته نگه‌داری چرم طبیعی: نگه‌داری از وسایل چرمی در جای خشک و خنک

اگر از کارشناسان حوزۀ چرم سوال کنید که برای مراقبت از کیف چرم، کفش و هر نوع کالای چرمی دیگر، چه باید کرد؟ مطمئن باشید که پاسخ‌شان این است که چرم، در عین‌این‌که نباید در معرض نور آفتاب قرار بگیرد، بایستی در جایی هم نگه‌داری شود که هوای آن کاملاً خشک و خنک باشد.

پس در فصل‌هایی از سال که از پالتوی چرم خود استفاده نمی‌کنید یا تا وقتی که قصد ندارید کفش چرمی‌تان را پای خود کنید آن‌ها را در جایی بگذارید که از هوای خشک و خنک آن‌جا مطمئن باشید.

وقتی رویۀ چرمی در معرض هوای گرم و مرطوب قرار بگیرد، به‌شدن مستعد کپک‌زدن می‌شود. یادتان باشد کپک یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی و از بین رفتن کیفیت چرم است.

3. عدم قرار دادن کالای چرمی در کیسه پلاستیکی

چرم برای این‌که بتواند مدت‌زمان طولانی‌تری سالم بماند، بایستی در معرض هوای آزاد باشد. پس این مورد را برای مراقبت از کیف چرم به‌یاد داشته باشید. و هرگز کیف چرم و یا کفش‌هایی را که مایل به استفاه از آن‌ها نیستید، در کیسه‌های پلاستیکی و داخل کمد نگذارید.

 

4. مراقبت از سطح چرم در تماس با وسایل نوک‌تیز و برنده

چرم، درست است که یک مادۀ بسیار مقاوم است، اما باید به‌مانند یک تکه از پارچۀ ابریشم، از سطح آن مواظبت کرد. یکی از موارد آسیب‌دیدن چرم، خراشیده‌شدن سطح آن است. متاسفانه گرچه چرم، در اثر تماس با یک جسم نوک‌تیز می‌تواند آسیب ببیند، یا برش بخورد، دوباره قابل ترمیم و تعمیر نیست.

 

5. مراقبت از چرم با نکشیدن بیش از حد آن

اکثر انواع چرم، خاصیت کشسانی دارند، به همین دلیل، اگر زیاد کشیده شوند، به‌مرور فرم اولیه‌شان را از دست داده و به اصطلاح دفرمه می‌شوند. کالای چرمی که دفرم بشود، دیگر به حالت اولیه و طبیعی‌اش برنمی‌گردد.

ضمن این‌که این کشیدگی بیش از اندازه باعث از بین‌رفتن جلا و براقیت چرم می‌شود. بهتر این است که برای مراقبت از کیف چرم خود، بیش از اندازه در آن، وسیله نگذارید یا هنگام خرید کیف پول چرم، به سایز آن دقت کنید که آیا همۀ اسکناس‌ها و کارت‌های شما در کیف پول چرمی جا می‌شود.

برای مراقبت از کفش چرم خود، اول از همه، دقت کنید درست مناسب سایز پای خودتان بخرید تا به‌مرور زمان، دچار کشیدگی نشود. و اگر دیدید پالتوی چرمی‌تان، در ناحیۀ سرشانه یا کمر برای‌تان کمی تنگ است، آن را کنار بگذارید و ازش استفاده نکنید.

همین‌طور هم اگر یک ساک چرمی بزرگ دارید که در زمان‌های‌تان از آن استفاده می‌کنید، بعد از پایان سفر، فوراً درون ساک را از لباس‌ها خالی نمایید. مۀ زیپ‌های کیف را ببندید تاساک چرومی شما در در اثر فشار لباس‌ها تغییر شکل و قیافه ندهد.

6. نرم‌کردن سطح چرم با روغن مناسب

مراقبت از کیف چرم

اگر متوجه شدید سطح کالای چرمی شما، خشک و شکننده شده و یا از آخرین‌باری که از یک وسیلۀ چرمی استفاده کرده‌اید، زمان زیادی می‌گذرد، پس وقتش رسیده که سطح چرم خودتان را نرم کنید.

اما سوال این‌جاست که برای مراقبت از کفش چرم و یا کیف چرم، چطور آن‌ها را نرم کنیم؟

بهترین جواب برای این سوال را از فروشندگان چرم می‌گیریم. چراکه چرم انواع مختلفی دارد و چرمی که از پوست حیوانات مختلف تهیه شده باشد،  خصوصیات متفاوتی دارد.

بنابراین، هنگام خرید کالای چرمی، از فروشنده بخواهید دربارۀ روش ترم‌کردن سطح چرم، شما را راهنمایی کند و بهترین روغن برای سطح چرم را به شما معرفی کند. روغن‌های مخصوص چرم، خشکی سطح چرم را کم می‌کنند  و موجب بالا رفتن رطوبت آن می‌شوند.

چرب نگه‌داشتن سطح چرم، کاری است که همیشه بایستی انجام دهید تا بتوانید کالای چرمی شما بتواند سال‌های طولانی عمر کند. حتی اگر هیچ‌گونه مادۀ خاصی برای نرم‌کردن سطح چرم ندارید، از یک پنبۀ آغشته به روغن زیتون استفاده کنید.

البته این کار با زیتون اصل، بهتر جواب می‌دهد. مراقب باشید پنبه را فقط به روغن، آغشته کنید، نه این‌که روغن از آن بچکد. اینراه‌حل، از بهترین راه‌های مراقبت از کفش چرم است.

7. آرام خشک‌کردن سطح چرم خیس‌شده

اگر با لباسی مانند پالتو، کلاه چرمی یا دستکش، مدت زیادی را در زیر باران یا برف بوده‌ و حسابی خیس شده‌اید، بایستی برای خشک کردن آن، خیلی صبور و دقیق باشید.

هرگز این فکر را نکنید که برای خشک‌کردن آب روی سطح کیف یا هر کالای چرمی خود، آن را روی بخاری یا رادیاتور بگذارید. چرا که خشک‌کردن سریع چرم، باعث از بین‌رفتن چربی روی سطح آن می‌شود.

و بی‌شک بافت چرم را شکننده کرده و به سطح آن آسیب وارد می‌کند. بنابراین، بهترین راه برای خشک‌کردن چرمی که خیس‌شده، این است که اول سطح چرم را با یک حولۀ تمیز پاک نمایید.

سپس، آن را در جایی نزدیک به‌ رادیاتور یا بخاری آویزان کنید و یا در معرض باد یا نور ملایم آفتاب قرار دهید تا به‌مرور خشک شود. فراموش نکنید که خشک‌شدن سریع چرم، به هر روشی که صورت بگیرد ساختار شیمیایی آن را تغییر داده و موجب شکننده‌شدن و ترک خوردنش می‌‌شود.

 

چطور طول عمر کفش چرمی را افزایش بدهیم؟

اصلاً چرا باید مراقب کفش چرمی خود باشیم؟ خیلی روشن است؛ دلیل اولش قیمت بالای آن است. کفش‌های چرمی، نسبت‌به انواع دیگر کفش، قیمت بالاتری دارند و خب، این طبیعی هست که شما بخواهید آن‌ها را برای مدت‌زمان بیش‌تری نگه دارید و استفاده کنید.

یک جفت کفش چرمی، به‌طور معمول و بدون نگه‌داری صحیح، به‌ندرت بتواند یک‌سال عمر کند. علتش هم این است که بسیاری از افراد، با روش‌های صحیح مراقبت از کفش چرم، آشنا نیستند.

شما با ترفندهایی خاص، مانند استفاده از مواد مناسب برای تمیزکردن کفش، ابزار مخصوص برای این کار، محل نگه‌داری استاندارد کفش، و برخی ترفندهای دیگر می‌توانید از کفش خود، تا چند سال استفاده کنید.

چگونه طول عمر کفش‌های چرمی مردانه را افزایش دهیم؟

کفش‌ها چقدر باید دوام بیاورند؟ اصلاً کفش‌های چرمی، چقدر دوام می‌آورند؟ اگر کفش‌های مردانه گران‌قیمت با چرم مرغوب بخرید، با مراقبت مناسب می‌توانند برای مدت نامحدودی دوام بیاورند. ما را باور نمی کنید؟ 

در سال 2008 میلادی، باستان‌شناسان قدیمی‌ترین کفش چرمی جهان را در غار ارمنی کشف کردند. حتی با 5500 سال قدمت، نشنال جئوگرافیک گفت که این کفش “به‌خوبی حفظ‌شده است”.

مقرنس چرمی سایز 7 آمریکایی زنانه بود که از یک تکه پوست گاو درست شده بود. امروز، این نوع کفش سفارشی “برش کامل”، هزاران دلار قیمت دارد. اگر برای یک‌جفت کفش، پول زیادی به‌نظر می‌رسد، به‌یاد داشته باشید که کفش‌ها از کاربردی‌ترین خریدهایی هستند که هر کسی می تواند انجام دهد.

فارغ از سن و سبک زندگی شما، هر مردی به یک‌جفت کفش مجلسی چرمی در کمد لباسش نیاز دارد، اما به‌جای نگاه‌کردن به طراح یا برچسب قیمت، مهم است که هزینۀ کفش را با طول‌عمر مورد انتظار آن مقایسه کنید.

چرم ارزان و بی‌کیفیت ممکن است تنها در یک فصل استفاده روزمره دوام بیاورد، اما با روش‌های صحیح مراقبت از کفش چرم، کفش‌های چرمی طرح‌دار می توانند بسیار بسیار بیشتر دوام بیاورند.

 

کفش های چرمی مردانه چقدر باید دوام بیاورند؟

طول عمر یک کفش – مدت‌زمانی که می‌توانید آن را بپوشید تا زمانی که نیاز به تعویض داشته باشید – به سه عامل بستگی دارد: نوع کفش، نحوۀ پوشیدن آن و کیفیت مواد. بنابراین، به‌عنوان مثال، کفش‌های ورزشی می‌توانند 45 تا 60 ساعت فعالیت ورزشی شدید را تحمل کنند، در حالی که کفش های دویدن برای دوام 500 مایل طراحی شده‌اند.

اگر کفش‌های چرم بی‌کیفیت یا چرم چسب‌دار بخرید، می‌توانید حداقل به شش‌ماه استفادۀ منظم امیدوار باشید. اگر کفش‌های خود را فقط روی کف‌های فرش‌شده بپوشید، همان جفت کفش، به‌راحتی سه تا پنج سال دوام می‌آورد.

با این‌حال، اگر اغلب روی پیاده‌رو و سایر سطوح سخت و بیرونی راه می‌روید، کفش‌های شما به‌طور طبیعی پس از شش‌ماه تا یک‌سال فرسوده می‌شوند. اما در مورد کفش‌های چرمی با کیفیت بالاتر چطور؟

 بر اساس وبلاگ Real Men Real Style کفش‌های چرمی می‌توانند ده‌ها هزار خم را در خود جای دهند. یعنی، مگر این‌که به‌طور مرتب آن‌ها را در معرض رطوبت، نمک، اسیدها، الکل و سایر مواد شیمیایی خشن قرار دهید.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که در زمستان، جاده‌ها نمکی است یا ساعت‌های طولانی‌ای را در جایی می‌گذرانید، مراقب قدم‌های خود باشید. خوشبختانه با روش‌های صحیحِ مراقبت از کفش چرم، می‌توانید عمر کفش مردانۀ مورد علاقۀ خود را به‌مدت نامحدود افزایش دهید.

 

4 روش افزایش طول عمر کفش چرمی

آن کفش ارمنی را که به شما گفتیم، یادتان هست؟ باستان‌شناسان آن را پر از علف، به احتمال زیاد به‌عنوان یک درخت کفش بدوی پیدا کردند. دستورالعمل‌های مراقبت از کفش چرم، بسته‌به طراح، برش و نوع چرم خاص، متفاوت است. همان‌طور که گفته شد، چند راه ساده برای ماندگاری چرم شما وجود دارد:

 

  1. در صورت‌ امکان، قبل از پوشیدن کفش‌های خود در خارج از خانه، یک نرم‌کنندۀ چرمی به آن بزنید.
  2. کفش‌های مردانه گران‌قیمت را به‌طور منظم جلا داده و براق کنید.
  3. برای کفش‌های بنددار طرح‌دار، همیشه گرۀ آن را باز کنید و با دست بردارید. هرگز کفش‌های چرمی را پا نزنید.
  4. به گفتۀ وبلاگ The Shoe Snob Blog، استفاده از چیزهایی مانند درخت کفش و جلادهندۀ چرم می‌تواند طول عمر کفش شما را 10 برابر افزایش دهد.

بنابراین پاسخ نهایی به این سوال که “کفش‌ها چقدر دوام می‌آورند” این است که بستگی به کفش و محیط دارد. هر چند یک کفش چرمی باکیفیت که به‌درستی از آن مراقبت می‌شود، می‌تواند تا آخر عمر برای شما دوام بیاورد.

 

نکات مهم در نگهداری از کیف چرم :

  1. مراقبت از کیف چرم را بهتر است از همان روزهای اولیه شروع کنید و لکه‌هایی را که بر روی کیف ایجاد می‌شود، با پارچه‌ای به آرامی برطرف نمایید.
  2. محل نگهداری از کیف‌ چرم بایستی به دور از نور مستقیم آفتاب و فشار فیزیکی باشد.
  3. عموماً کیف‌های چرم زنانه مجلس، به‌مدت طولانی، بلااستفاده می‌مانند. در این‌گونه مواقع، برای نگهداری از کیف چرم، درون آن را با پارچه، روسری، یا کاغذ باطله پر کنید تا شکل ظاهری خودش را از دست ندهد.
  4. درست است که یک کیف چرم، استایل شما را فوق‌العاده می‌کند، ولی بهتر است از آن، به‌طور مداوم استفاده نکنید و مدتی به آن فرصتِ استراحت دهید.

 

در نهایت…

اگر به تاریخچۀ چرم در ایران و جهان نگاه کنید، تایید می‌کنید که چرم‌ها، به‌نوعی یکی از بهترین هدیه‌ها از گذشته تا اکنون هستند. امروزه از محصولات و کالاهای چرمی، به‌عنوان یک هدیۀ مخصوصِ روز مرد یا روز مادر استفاده می‌شود.

می‌دانیم که این کالاها نیاز به مواظبت دارند. چه خوب است که با آگاهی از اصول مراقبت از کیف چرم، بتوانیم سال‌های بیش‌تری از آن استفاده کنیم. با استفاده  از روش‌هایی که در این مطلب گفته شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *