[vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]برند شنل شرکت سهامی خاص کالای لوکس و یکی از خانه های مد و لوکس فرانسوی است که در سال ۱۹۰۹ توسط یک طراح لباس فرانسوی که به نام گابریل کوکو شنل معروف بود، تأسیس شد.

 

در ادامه خواهیم گفت که چگونه نام تجاری شنل در سال ۱۸۸۳ شروع به شکل گرفتن کرد.  در این مطلب قصد داریم شما را با تاریخچه برند شنل و برخی محصولات لوکس و لاکچری این برند آشنا کنیم.

 

البته در مقاله” معرفی برترین برندهای تولیدکننده کیف زنانه ” راجع به برندهای معروفی مطالبی نوشته‌ایم و مختصرا درباره برند شنل توضیحاتی داده‌ایم. اما در این مقاله به طور مفصل برند شنل و مؤسس آن را معرفی کرده‌ایم.

 

گابریل کوکو شنل، موسس برند شنل، در سال 1883 میلادی در شهری از فرانسه در خانواده ای فقیر به دنیا آمد. 

 

او در  سن 12 سالگی مادرش را از دست داد و بعد از آن برای ادامه زندگی به صومعه واگذار شد. گابریل پس از اینکه کمی بزرگتر شد برای گذران زندگی خیاطی را در پیش گرفت و در همان سالها به  «کوکو» معروف شد.

 

کوکو که در آن دوران به شدت مخالف سبک لباس‌هایی بود که زنان می‌پوشیدند، تصمیم به طراحی لباس گرفت.

 

از نظر او لباس‌های زنان در آن دوران زیبایی خاصی نداشته و فقط تنگ و دنباله‌دار بود. بنابراین او طراحی لباس‌هایی را شروع کرد که هم به لحاظ زیبایی بسیار چشم‌نواز بودند و هم راحتی لازم را هنگام پوشیدن داشتند.

 

تنها نکته‌ای که برای کوکو حائز اهمیت بود، متناسب بودن طراحی لباس‌ با اندام خانم‌ها بود. البته او جزو اولین طراحانی بود که پیشنهاد کرد شلوار نیز در گروه لباس‌های زنانه قرار گیرد.

 

شنل نخستین فروشگاه خود را در سال 1910 میلادی در پاریس افتتاح کرد.

 

دومین طراح برند شنل بعد از گابریل شنل 

لاجرفلد (Karl Otto Lagerfeld) که از مشهورترین طراحان صنعت مد و پوشاک است در سال 1983 مدیریت تیم شنل را بر عهده گرفت.

او در این کار بسیار موفق شد به این دلیل که علاوه بر حفظ اهداف و چشم‌انداز برند شنل، نام این برند را به خوبی در ذهن‌ها حک کرد.

در واقع او به این نکته پی برد که یک برند برای حفظ محبوبیت خود باید از تکراری بودن طرح‌ها پرهیز کند و خلاقیت را وارد کار خود کند.

 

پیوستن برند شنل به دنیای دیجیتال

همانطور که می‌دانید امروزه ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم. امروزه، داشتن وبسایتی آنلاین، از ملزومات و باید های هر برند موفق است.

شنل نیز این مسئله را در نظر گرفته و  حدود 10 سال پیش، شروع به فروش آنلاین محصولات خود کرد. ناگفته نماند که این برند از جمله اولین برندهای لاکچری جهان بود که محصولات خود را آنلاین فروخت.

 

در حال حاضر استراتژی بازاریابی از اولین اولویت‌های برند شنل محسوب می‌شود. این برند با بیش از بیست میلیون فالور در فیس بوک و اینستاگرام و 13 ملیون فالور در توییتر، شنل به صورت مستقیم با مشتریان خود تعامل می‌کند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”22136″ img_size=”full” alignment=”center” parallax_scroll=”no” woodmart_inline=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

فعالیت‌ها و تولیدات شنل

برند شنل که جهانی شده است، امروزه در زمینه طراحی و عرضه پوشاک زنانه، کیف‌های دستی، عطر، زیورآلات و لوازم آرایشی فعالیت می‌کند. شنل به عنوان یکی از مطرح‌ترین و لوکس‌ترین برندها محصولات خود را به سراسر جهان صادر می‌کند.

 

کیف‌های مشهور شنل در جهان

کیف‌هاى در دار شنل که به آن‌ها کلاسیک فِلَپ(The Chanel Classic Flap Bag)  نیز می‌گویند، بدون شک یکی از زیباترین و مهم‌ترین مدل‌هاى کیف در تاریخ مد هستند.

در مورد این مدل کیف‌ها جزئیات و تفاوت‌ها آن‌ها با یک دیگر باورها و اطلاعات غلطی وجود دارد، از این‌رو ما در این مطلب سعی داریم تا اطلاعات درستی را به شما بدهیم.

 

در ابتدا به تفاوت بین مدل شانل ٢.٥٥ (Chanel 2.55) و فلپ کلاسیک و  پدید آمدن مدل ریشو (Reissue) مى‌پردازیم و همچنین ریشه الهام کوکو شانل در بیشتر طراحی او را بررسى مى نماییم.

 

کیف شنل اصل مدل ٢.٥٥ :

در سال ١٩٢٩ میلادى، اولین کیف‌هاى دستى شنل توسط (Coco Chanel) طراحی شد و همچون کیف‌های دیگر آن دوره که مورد استفاده زنان اشراف بود، به صورت دستى حمل مى‌شد که خیلی دست و پاگیر بودند.

 

کوکو شنل نیز که علاقه‌ای به نگه داشتن کیف در دست نداشت و همچنین بسیار از آن خسته شده بود، تصمیم گرفت کیف دستى خود را طراحى کند بطوریکه دست‌ها آزاد باشد.

 

این کیف‌های شنل تاریخچه کیف‌هاى دستى را تغییر داد و براى اولین بار  یک بند به کیف‌ها جهت حمل بر روی شانه اضافه شد. پس از آن برای اولین بار این تغییر و طراحی جدید توسط زنان طبقه اشراف پذیرفته شد، تا از این مدل کیف‌های با بند زنجیر براى حمل بر  روی شانه خود استفاده کنند.

 

این کیف‌های شنل به سرعت محبوب شدند و به موفقیت بسیار چشم گیرى دست پیدا کردند به طوریکه به علت تقاضای بالای تولید در سال اول کوکو شنل مجبور شد بسیاری از سفارشات را رد کند.

 

در سال ١٩٥٤ میلادى، شانل بعد از  موفقیت چشم گیر خود در  این صنعت، تصمیم گرفت تا کیف‌های دستی خود را با طرح جدید جایگزین و به روز کند. از این‌رو در فوریه سال 1955 میلادی او مدل تازه‌ای از کیف را طراحی کرد .

 

شنل نام این کیف را از تاریخ ارائه آن انتخاب کرده است. به این صورت که عدد دو از دومین ماه سال در واقع فوریه و ۵۵ نیز از سال ۱۹۵۵ که ارائه شد، انتخاب شده است.

همچنین یک زیپ مخفی کوچک برای حفاظت از نامه‌های عاشقانه پنهانی به وجود آمده و همین‌طور جیب کوچکی مناسب برای قرار دادن یک رژ وجود دارد.

 

این مدل کیف به‌علت داشتن بند دوشی محبوبیت پیدا کرده بود و از همان ابتدا بند آن زنجیره بود اما شنل پس از شروع جنگ جهانی به‌علت کمیاب‌شدن مواد، مجبور شد از بندهای چرمی در طرح خود استفاده کند.

 

کیف‌هاى شنل اصل به دلیل کیفیت عالی، تاریخچه بلند بالا محبوبیتى فراوانى دارند، اما این مدل کیف‌ها کمیاب بوده و هر ساله افراد بسیاری در لیست انتظار خرید آن قرار می‌گیرند.

 

به همین دلیل این مدل شانل دست دوم در مزایده ها (حراج) و خانه‌هاى حراجى محبوبیت دارند و براى فروش مجدد عرضه مى‌شوند.

 

نتیجه گیری

شنل در تلاش بود که بجای اشیاء و قطعات باشکوه و جذاب، اقلامی را جایگزین کند که حس ظرافت و ذوق هنری را به انسان منتقل می‌کنند.

طراحی‌های او و آثاری که پدیدآورده است، اختصاصی به زمان خاصی ندارند و با وجود تغییرات اساسی که در نگرش‌ها و  سلیقه‌های مردم به وجود آمده هنوز این آثار باقی مانده‌اند. در واقع می‌توان گفت ماندگاری، صفتی است که شنل را به بهترین شکل توصیف می‌کند. 

 

شاید برایتان جالب باشد با وجود اینکه رقبای شنل اغلب طراحان تازه به گروه خود اضافه می‌کنند، شنل در طول 100 سال تنها دو طراح داشته است که این موضوع خود بسیار جالب توجه است.

 

اکنون سوالی که مطرح است در واقع این است که آیا جانشینی که بتواند همچنان تا نسل‌ها بعد چشم‌انداز و اهداف و آرمان‌های شنل را محفوظ نگاه دارد، برای کارل لاجرفلد که هشتاد و سه سال دارد می‌توان یافت؟ [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *