فشن شو یک واژه انگلیسی به معنی نمایش مد و استایل لباس، زیورآلات، مدل مو و … است. در واقع این مراسم رویدادی است که به معرفی استایل‌های خاص فصول می‌پردازد. به این صورت که هر ساله دوبار و به فاصله زمانی ۶ ماهه برگزار می‌شود که ۶ ماه اول مختص معرفی کالکشن‌های بهاری و تابستانی است و ۶ ماه دوم جهت معرفی استایل‌های پاییزه و زمستانی. مدت زمان برگزاری این مراسم نیز تقریبا یک هفته است و به همین دلیل به آن‌ها هفته مد گفته می‌شود.

لازم به ذکر است که در ایران به فشن شوهای لباس، شوی لباس نیز گفته می‌شود که نوع خانگی آن نیز از جانب افرادی که به خرید از پاساژها و مراکز خرید علاقه زیادی دارند صورت می‌گیرد و تماشاگران آن نیز دوستان، آشنایان و اقوام برگزارکنندگان هستند.

این مراسم علاوه بر معرفی مد و استایل منجر به الهام بخشی به تولیدکنندگان شده و همچنین رونق اقتصادی را برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

نحوه اجرای فشن شو 

نحوه اجرای این مراسم با توجه به هدف و نظر طراحان لباس و نوع لباس صورت می‌گیرد از جمله مکان‌های برگزاری این مراسم می‌توان به جنگل، ساحل و سالن اجتماعات اشاره کرد، البته لازم به ذکر است چنانچه امکان اجرای مراسم در محیط سرباز میسر نباشد برندها از طراحی‌های سه بعدی استفاده می‌کنند مثل آوردن ماسه به داخل صحنه نمایش و استفاده از صدای آب و مرغان دریایی که این ایده توسط برند شنل اجرایی شد.

علاوه بر تفاوت در محل برگزاری این مراسم، نحوه برگزاری آن نیز توسط مانکن‌ها به دو صورت کت واک مانکن‌ها در مقابل حضار و  ثابت بودن مانکن‌ها به صورت ایستاده یا نشسته در مقابل تماشاگران قابل اجراست.

مدت زمان اجرای این مراسم نیز از ۵ الی ۲۰ دقیقه متغیر بوده و به عواملی از جمله تعداد ظاهری که یک طراح به نمایش می‌گذارد و میزان برپایی نمایش بستگی دارد.

فشن شو یا نمایش مد

سه اصطلاح مهم در فشن شو

 کت واک (Catwalk) 

این اصطلاح به راه رفتن مانکن‌ها که نظیر خرامیدن گربه است اطلاق می‌شود که طی آن مانکن‌ها تا انتهای سکوی نمایش یا همان استیج رفته و با یک چرخش مسیر طی شده را برمی‌گردند.

گاهی اوقات در دنیای مد به جای اصطلاح کت واک از اصطلاح Runway یعنی سکوی نمایش یا استیج استفاده می‌شود.

 اوت کوتور (Haute couture) 

این عبارت کلمه‌ای فرانسوی بوده که به معنی های فشن (دوخت یا فشن در سطح بالا) است در واقع در صنعت مد این نوع مد و استایل به صورت سفارشی و انحصاری و بر اساس سلیقه و سایز یک مشتری خاص تولید می‌شود. از دیگر ویژگی‌های اوت کوتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوخت و طراحی آن‌ها با دست و توسط افراد ماهر صورت می‌گیرد.
  • فاقد برچسب قیمت هستند؛ اگرچه قیمت برای خریداران این نوع مجموعه‌ها اهمیتی ندارد.

همانطور که متوجه شدید کلمه فشن و های فشن با یکدیگر متفاوت است در صورتی که در ایران تفاوتی بین این دو قائل نشده‌اند و های فشن را به عنوان یک تیپ و استایل غیرمعمول و عجیب و غریب می‌شناسند.

اصطلاح Big Four

این اصطلاح به شهرهایی اطلاق می‌شود که به عنوان مراکز اصلی مد شناخته شده و معروف‌ترین هفته‌های مد در آن‌جا برگزار می‌شوند مانند پاریس، نیویورک، لندن و میلان.

دیگر شهرهایی که هفته‌های مد بسیار خوبی دارند عبارتند از:

  • برلین
  • لس آنجلس
  • دبی
  • بیروت
  • سائوپولو
  • شانگهای
  • رم
  • توکیو
  • سیبیو
  • کپنهاگ
  • مادرید
  • موناکو
Fashion Show

مانکن‌های فشن شو

انتخاب این مانکن‌ها برای به نمایش گذاشتن مد و استایل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که آموزش این مانکن‌ها بسیار زمانبر بوده و به همین دلیل انتخاب آن‌ها از بین افراد ۱۶ الی ۱۸ ساله ای صورت می‌گیرد که دارای دندان‌های سالم، اندام و پوست زیبا هستند تا بتوان چندین سال از این افراد در زمینه صنعت مد استفاده کرد البته رنج سنی این مانکن‌ها تا ۲۶ سال نیز می‌رسد. این مانکن‌ها پس از کسب شهرت، مبلغ قراردادشان افزایش خواهد یافت.

یکی از قوانینی که در قرارداد مانکن‌ها با طراحان برندها وجود دارد این است که مانکن‌ها نمی‌توانند پیش از پایان قرارداد با برند دیگری همکاری داشته باشند.

نکته مهمی که در خصوص مانکن‌های فشن شو باید ذکر شود این است که این افراد تنها از قشر بانوان نیستند بلکه مردان خوش استایل و خوش پوش و کودکان نیز برای نمایش مد و استایل‌های مردانه و کودکانه به عنوان مانکن انتخاب می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” انواع استایل در صنعت مد ” را مطالعه کنید.

تماشاگران فشن شو 

افرادی که در این مراسم حضور می‌یابند یا مانند طراحان و تولیدکنندگان و خریداران عمده به دنبال کسب درآمد هستند یا مانند بازیگران از جانب شرکت برگزارکننده نمایش مد دعوت شده‌اند که برای شرکت در این مراسم از شرکت مربوطه پول نیز دریافت می‌کنند و بر روی صندلی‌های ردیف اول می‌نشینند و یا اینکه خریداران عادی هستند.

لازم به ذکر است که کلیه افراد می‌توانند با گرفتن بلیت در این مراسم شرکت کنند که این بلیت‌ها تحت عنوان بلیت نقره‌ای تا بلیت طلایی با کمترین امکانات تا بهترین امکانات متغیر هستند و برای اطلاع از قیمت آن‌ها می‌توانید از گوگل کمک بگیرید.

انواع فشن شو 

۱. رسمی: رژه رفتن مدل بر روی سکو جهت به نمایش گذاشتن مد و استایل طراحی شده از جانب طراح و برند مربوطه

۲. غیررسمی: در این نوع فشن شو محل برگزاری مراسم مکانی غیررسمی است.

۳. تولیدی: گرانترین نوع فشن شو که با تلاش‌ها و هزینه‌های زیادی همراه است.

۴. طراح: ایجاد فرصت برای چندین طراح جهت نمایش مجموعه خود به مدت تقریبا ۳۰ دقیقه

۵. خیریه: درآمد حاصل از این فشن شو به افرادی که نیاز مالی دارند اهدا می‌شود.

۶. حمایت مالی: برگزاری این نوع فشن شو بر عهده حامی مالی بوده و یا اینکه از طراحان و سازمان‌ها جهت به نمایش گذاشتن مجموعه‌های‌شان دعوت به عمل می‌آید.

فشن شوهای محبوب جهان

۴ فشن شوی محبوب که معرف مد و استایل‌های جذاب جهانی هستند عبارتند از:

  • هفته مد پاریس (زمان برگزاری: فوریه و سپتامبر)
  •  هفته مد برلین
  • هفته مد نیویورک
  • Pitti Immagine Uomo

کلام آخر

در نهایت باید اینگونه عنوان کنیم که فشن شوها به منظور آگاهی بخشی در زمینه مد و استایل ایجاد شده و برای جذب مخاطب و تاثیرگذاری بیشتر از سلبریتی‌ها، مدل‌های جذاب و آموزش دیده و محل‌های برگزاری خاص استفاده می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *