اصول ارگونومی در طراحی کیف دستی، چه تاثیری دارد؟ همان‌طور که حتماً شما هم متوجه شدید، چند سالی هست که کیف‌های دستی بزرگ، مد شده‌اند و دست همه، از این نوع کیف‌ها می‌بینیم. بنابراین، ناچار، باید حجم محتویاتی که این کیف‌ها حمل می‌کنند، افزایش پیدا کند؛ تا بتواند وسایلی مانند دوربین، تلفن‌همراه، کیف پول، لوازم آرایش، بطری آب، چتر، و حتی لپ‌تاپ را در خود جای دهد.

این افزایش وزن، برای کیف‌های دستی است و معمولاً چنین کیفی می‌تواند 3 کیلوگرم یا بیشتر وزن داشته باشد. در این مقاله، که به اصول ارگونومی در طراحی کیف دستی می‌پردازیم، به موارد فزاینده‌ای از دردهای شانه و گردن به دلیل استفادۀ سنگین از کیف دستی که به عنوان “سندرم کیف دستی” هم شناخته می‌شود، اشاره می‌کنیم.

 

سندروم کیف دستی

پیش‌تر در مورد این سندروم، گفتیم که از دردهای بسیارِ شانه و گردن ناشی می‌شود. اگرچه چنین سندرمی عمدتاً زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما مردان هم، چنین دردهایی را تجربه می‌کنند؛ چون مردانی که کیف‌های سنگین، مانند کیف لپ‌تاپ حمل می‌کنند، رو به افزایش است. به همین دلیل است که در تهیه کیف، باید به اصول ارگونومی در طراحی کیف دستی دقت داشت.

یک کیف دستی سنگین، کیف شانه‌ای یا کیف پول می‌تواند به گردن، شانه‌ها و کمر آسیب برساند. گردن، دارای انحنای طبیعی است که به طور مساوی نیروها را روی ستون فقرات توزیع می‌کند. به همین جهت، وقتی که فردی، کیف سنگینی را به یک طرف بدن خود، در مدت زمان طولانی حمل می‌کند، این منحنیِ طبیعی، شروع به تغییر شکل می‌کند که این موضوع، می‌تواند منجر به دردهای مزمن گردن و شانه، کمردرد و حتی سردرد شود.

در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی‌تری، مانند فتق دیسک و تسریع تخریب ستون فقرات گردنی شود.

 

ارگونومی کیف چیست؟

هنگامی که به دنبال یک کیف دستی هستید، می‌خواهید کیفی را انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده کند. یک کیف دستی ممکن است از نظر زیبایی‌شناسی، دل‌پذیر و کاربردی باشد، اما ممکن است برای شما مناسب نباشد.

بهترین کیف باید دارای خاصیت ارگونومیک باشد، یعنی راحت و کاربرپسند باشد. بیشتر خانم‌ها به سراغ کیف‌های قابل استفاده، راحت و شایان ستایش می‌روند. نگاهی که به کیف‌های خود بیاندازید، قطعاً شما هم مانند این خانم‌ها باشید.

کیف ارگونومیک
طراحی ارگونومیک کیف دستی
طراحی کیف دستی ارگونومیک

چه وزنی از کیف‌ها برای حمل روی شانه، بسیار سنگین در نظر گرفته می‌شود و برای چه مدت؟

معمولاً توصیه می‌شود که وزن کیف‌های شانه‌ای / کیف‌های دستی / کیف‌های لپ‌تاپ، نباید بیش از 10-15 درصدِ وزن بدن شما باشد. هم‌چنین، اصول ارگونومی در طراحی کیف دستی را با احساس کردن کیف روی شانۀ خود، بررسی کنید. زمانی که کیف را روی شانه‌تان می‌بندید و احساس ناراحتی می‌کنید، به‌ویژه زمانی که وزنۀ شانه را پایین می‌کشد، زمان آن رسیده است که محتویات کیف خود را کم و کیف خود را کوچک کنید.

با این حال، ما کیف‌های سبک‌تر را توصیه می‌کنیم، نه بیشتر از 2-3 کیلوگرم، چون ما تمایل داریم چنین کیف‌هایی را مرتباً و در مدت زمان طولانی حمل کنیم (حالا سفر به محل کار و بازگشت به خانه، خرید) که می‌تواند بیومکانیک بدن را تغییر بدهد. روی گردن، پشت و شانه‌ها تاثیر گذاشته و منجر به درد و اختلال در عملکرد می‌شود.

 

اگر کیف‌ها بیش از حد سنگین باشند، چه مشکلات جدی می‌تواند ایجاد شود؟ و چه فیزیوتراپی‌ای می‌توان برای کاهش درد انجام داد؟

یک مشکل معمول و رایج این است که یک شانه، کمی بالاتر از دیگری قرار می گیرد. برخی سناریوها، مانند صحبت کردن با موبایل در حین حمل و داشتن کیف دستی سنگین، مشکل را تشدید می‌کند، چون علاوه‌بر تعادل، وزن بیش از حد از یک طرف، هم‌زمان شانه را بلند می‌کند و رباط‌ها و عضلات گردن و شانه را تحت فشار قرار می‌دهد.

به طور معمول، نداشتن اصول ارگونومی در طراحی کیف دستی، و سندرم کیف دستی باعث کشیدگی و یا آسیب‌های گردن، عضلات شانه و رباط‌ها می‌شود که باعث وضعیت نامناسب گردن و شانه می‌شود. در صورت عدم درمان، این موراد، می‌توانند منجر به آسیب‌های جدی‌تر مانند فتق دیسک، انحطاط تسریع شده ستون فقرات و کمتر شایع، آسیب کششی شبکۀ بازویی شوند که علائم آن، ضعف و تغییرات حسی است (یعنی بی‌حسی در شانه و بازو).

فیزیوتراپی می‌تواند با تجزیه‌وتحلیل ساختار بدن شما به رفع این دردها کمک کند، از جمله اینکه چگونه سر شما روی شانه‌های شما قرار می گیرد یا اینکه چگونه وضعیت بدن شما می‌تواند باعث ایجاد تغییرات بیومکانیکی در گردن و شان‌های شما شود، که باعث ایجاد درد می‌شود.

برای کاهش سفتی، درد و ناراحتیِ ناشی از این تغییرات، فیزیوتراپیست‌ها استراتژی‌های مختلفی را در بازگرداندن تحرک و ثبات ستون فقرات و کمربند شانه‌ای اعمال می‌کنند که منجر به کاهش درد و اسپاسم بیمار می‌شود. این استراتژی‌ها، شامل تکنیک‌های دستی، مانند تحرک و دست‌کاری مفصل، ماساژ بافت عمیق، تکنیک انرژی عضلانی و تمرینات تثبیت کمربند گردن و شانه است.

با این حال، اگر مشکل در مراحل اولیه تشخیص داده شود و درمان شود، درمان همیشه مؤثرتر است، چون مشکلات مزمن (بیش از 3 ماه) نتایج درمانی ضعیف‌تری دارند. بنابراین، اگر درد در عرض 3 روز برطرف نشد و به نظر می‌رسد، بدتر می‌شود، وقت آن است که با فیزیوتراپیست خود قرار ملاقات بگذارید.

 

6 نکته در انتخاب کیف دستی ارگونومیک

  1. کیف دستی‌ای را انتخاب کنید که متناسب با اندازه بدن شما باشد و بزرگ‌تر از اندازۀ مورد نیاز نباشد. وزن کیف دستی شما نباید بیشتر از 10 درصد یا کمتر از وزن بدن شما باشد.
  2. به جای چرم، کیفی از مواد سبک، مانند وینیل یا بوم انتخاب کنید.
  3. تسمه‌های شانه‌ای باید پهن، قابل‌تنظیم و در صورت امکان بالشتک باشند. تسمه‌های شانه‌ای که طراحی ضعیفی دارند، می‌توانند عمیقاً در ماهیچه‌ها فرو بروند و باعث کشیدگی و فشار دادن اعصاب شوند. در صورت امکان، تسمه‌ای را انتخاب کنید که به اندازۀ کافی بلند باشد تا در طرف مقابل بدن قرار گیرد تا با اصول ارگونومی در طراحی کیف دستی، به توزیع یکنواخت وزن کیف کمک کند.
  4. یک کوله پشتی را در نظر بگیرید کهوزن را بین هر دو شانه تقسیم می‌کند.
  5. به جای یک محفظۀ بزرگ، کیف دستی را انتخاب کنید که دارای چندین جیب مجزا باشد. این، به توزیع یکنواخت وزن و جلوگیری از جابه‌جایی محتویات کیسه کمک می‌کند.
  6. منتظر درمان درد نباشید. با رفع زودهنگامِ مشکل، می‌توانید از آسیب جدی و جراحی جلوگیری کنید.

 

حمل یک کیف دستی

  1. برای بررسی وزن کیف دستی، از هر دو دست استفاده کنید.
  2. به جای اینکه همیشه کیف دستی خود را روی یک شانه حمل کنید، اغلب، بینِ طرفین، جابه‌جا کنید.
  3. هنگام حمل کیف شانه‌های خود را جمع کنید.

 

در نهایت…

اصول ارگونومی در طراحی کیف دستی، به خوبی می‌تواند منجر به تولید محصولاتی شود که برای خانم‌ها و آقایان، مناسب است. و باید هنگام خرید کیف از فروشگاه اینترنتی کیف، به نکات مربوط به ارگونومی آن دقت کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *