تمیز کردن کوله پشتی از آن کارهای شاید حوصله‌سر بر باشد؛ اما اگر راهش را بدانیم، ممکن است حتی از شستن کوله پشتی خود، لذت هم ببریم. در میان لوازم شخصی و اکسسوری، کوله پشتی شاید آخرین چیزی باشد که به‌فکر تمیز کردنش بیفتید.

کافیست یک فصل که از مدرسه یا دانشگاه شما بگذرد؛ آن‌وقت کوله‌تان را ببینید که رنگ به رو ندارد. برای کوهنوردان هم همین‌طور؛ وقتی از سفر خود برمی‌گردند، کوله‌پشتی‌شان شاید خسته‌تر از خودشان باشد. بنابراین، برای کارایی بهتر کوله‌پشتی، رسیدگی و تمیز کردن آن، ضروری به‌نظر می‌رسد.

در این مقاله، می‌خواهیم از نحوۀ تمیز کردن و شستن کوله‌تان بگوییم. مطمئناً پایان این نوشتار، نگاهی دیگری به کوله‌پشتی خود می‌اندازید.

چرا تمیز کردن کوله پشتی اهمیت دارد؟

کوله‌پشتی شما، شاید ظاهرش یک کوله‌پشتی باشد؛ اما می‌تواند یک سرمایه‌‌گذاری بزرگ باشد، و این سرمایه‌گذاری نیاز به مراقبت دارد. هر کوله‌پشتی‌ای داشته باشید – بزرگ یا کوچک – به‌هر حال نمکِ عرق یا روغن پوست شما، احتمالاً به بند شانه‌ها و کمربند لگن‌تان نفوذ می‌کنند.

لکه‌های چربیِ ناشی از پخت‌وپر هم ممکن است روی آن بنشیند. همۀ این‌ها می‌توانند به‌مرور زمان، کثیفی را جذب و پارچۀ کوله را تخریب کنند. تکه‌های غذا در جیب کوله هم می‌تواند ناخواسته موجوداتی را جذب کوله کند.

می‌بینید که همین‌طور پشت‌هم، دلایل می‌آیند تا به ما بگویند چرا تمیز نگه داشتن کوله‌پشتی اهمیت دارد. حالا که از اهمیت تمیز نگه‌داشتن کولۀ خود آگاه شدید، به‌سراغ موضوع مهم تمیز کردن کوله پشتی می‌رویم، که مسئله این است!

تمیز کردن کوله در خانه

7 مرحله از نحوه شستن کوله پشتی در ماشین لباسشویی

همۀ کوله‌پشتی‌ها قابل شست‌وشو با ماشین لباس‌شویی نیستند، بنابراین همیشه قبل از شستشو برچسب آن را بررسی کنید که چه توصیه‌ای برای شستن دارد.

  1. برای تمیز کردن کوله پشتی خود، اول آن را خالی کنید و تمام جیب‌ها را باز بگذارید. جیب‌ها را برای هر گونه اقلام کوچک بررسی کنید و گوشه‌ها را برای هر گونه کثیفی که ممکن است جابه‌جا شده باشد نگاه کنید. اگر کوله‌پشتی شما دارای فریم فلزی است، قبل از شستن، آن را بردارید.

 

  1. این را هم بررسی کنید که آیا کوله‌پشتی شما در ماشین لباسشویی جا می‌شود و فضای کافی برای حرکت دارد.

 

  1. در صورت امکان، کوله‌پشتی خود را در کیسۀ لباسشویی قرار دهید؛ زیرا این کار از گیرکردن بندها و آسیب‌رساندن به کیف یا ماشین لباسشویی شما جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر، هنگام شستن کوله پشتی، می‌توانید از روبالشی استفاده کنید یا به‌سادگی کوله‌پشتی را به سمت بیرون بچرخانید.

 

  1. داخل ماشین را از شستشوی قبلی، خالی کنید تا باقیماندۀ مواد شوینده از شستشوهای قبلی پاک شود.

 

  1. از مقدار کمی شویندۀ ملایم که برای کوله‌پشتی مناسب است استفاده کنید؛ این ماده برای تمیز کردن کوله پشتی، باید فاقد عطر و رنگ باشد. استفاده از مواد شویندۀ خشن یا نرم‌کنندۀ پارچه ممکن است به مواد کوله‌پشتی آسیب برساند.

 

  1. کوله‌پشتی را در یک چرخۀ ملایم در آب سرد بشویید.

 

  1. کوله‌پشتی را از کیسۀ لباسشویی خارج کرده و بگذارید تا به‌طور طبیعی خشک شود. سعی کنید در صورت امکان، کیف را وارونه آویزان کنید و قبل از این‌که کیسه را در جای خود قرار دهید، مطمئن شوید که 100% خشک است.

نحوه شستشوی دستی کوله‌پشتی

اگر کوله‌پشتی شما بزرگ‌تر از آن است که در ماشین لباسشویی جا شود، می‌توانید آن را با دست در حمام تمیز کنید. کوله‌پشتی‌های کوچک‌تر ممکن است در سینک یا لگن جا شوند. همیشه، حتی هنگام شستن کوله‌پشتی با دست هم، برچسب آن را نگاه کنید تا مطمئن شوید که کیسه می‌تواند کاملاً در آب فرو برود.

  • کوله‌پشتی خود را خالی کنید، تمام جیب‌ها و گوشه‌ها را برای هر گونه اشیاء کوچک یا کثیفی که ممکن است جا افتاده باشد بررسی کنید. اگر کوله‌پشتی شما دارای فریم فلزی است، قبل از شستن آن را بردارید.

 

  • وان حمام یا لگن را با مقدار زیادی آب ولرم پر کنید. اگر آب خیلی داغ باشد، ممکن است رنگ کوله‌پشتی پخش شود.

 

  • مقدار کمی مادۀ شوینده ملایم که برای کوله‌پشتی مناسب است به آن اضافه کنید، این باید بدون عطر و رنگ باشد. استفاده از مواد شویندۀ خشن یا نرم‌کنندۀ پارچه ممکن است به مواد کوله‌پشتی آسیب برساند.

 

  • کوله‌پشتی خود را با استفاده از یک برسِ نرم یا پارچه، تمیز کنید و روی مناطقی که به‌ویژه کثیف هستند تمرکز کنید. هنگام شستن کوله پشتی مسواک هم می‌تواند برای هر لکۀ سخت یا برای وارد شدن به آن مناطق دشوار باشد مفید باشد.

 

  • اجازه دهید کوله‌پشتی شما بعد از شستن، به‌طور طبیعی خشک شود. سعی کنید در صورت امکان، کوله‌پشتی را به‌صورت وارونه آویزان کنید و قبل از نگهداری آن مطمئن شوید که 100% خشک است.

 

اگر کوله‌پشتی شما قابل شستشو با ماشین نیست یا نمی‌توان آن را به‌طور کامل در آب فرو برد، می‌توانید از یک پارچۀ مرطوب با مقدار کمی صابون، بدون مواد شوینده استفاده کنید.

شستن کوله پشتی با ماشین لباسشویی

آیا می‌توانید کوله‌پشتی را در خشک‌کن قرار دهید؟

جواب این سوال این است که خیر؛ هرگز کوله‌پشتی خود را در خشک‌کن قرار ندهید؛ چون ممکن هست باعث آسیب بشود. در عوض، باید اجازه دهید کوله‌پشتی شما به‌طور طبیعی و به‌دور از هرگونه منبع مستقیم گرما خشک شود.

بعد از تمیز کردن کوله‌پشتی، آویزان کردن آن به‌صورت وارونه می‌تواند به شما کمک کند که هیچ آبی در جیب یا گوشۀ کیسۀ آن باقی نماند. همیشه قبل از نگه‌داری و استفادۀ کوله‌پشتی، از خشک بودن کامل آن اطمینان حاصل کنید.

سریعترین روش تمیز کردن کوله پشتی در خانه

اول از همه، توصیه‌های سازندۀ کوله‌پشتی را برای تمیز کردن کولۀ خود دنبال کنید. برخی هم پیشنهاد می‌کنند کوله را در وان حمام فرو کنید، برخی دیگر می‌گویند نه غوطه ور نکنید.

به‌طور کلی، این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید:

هرگز یک کوله‌پشتی را در ماشین لباسشویی نشویید و آن را در خشک‌کن خشک نکنید. (به توصیۀ بعضی افراد)

از آب ولرم (نه داغ) استفاده کنید و از اسفنج نرم یا برس خود به‌میزان کم استفاده کنید تا به هیچ پوشش محافظ روی کوله‌تان آسیبی نرسانید.

کوله را آویزان کنید تا در سایه یا داخل خانه خشک شود، نه در آفتاب مستقیم؛ چون UV نور آفتاب، می‌تواند پارچه‌ش را تخریب کند.

زیپ‌ها به تمیز کردن گاه‌به‌گاه نیاز دارند تا ماسه ریز، گرد و غبار و سایر ذرات از بین بروند. مراقب باشید که تمیزشان نکنید؛ زیرا بسیاری از زیپ‌ها دارای روکش‌های مقاوم در برابر آب هستند. با روان‌کننده‌ای که برای زیپ‌ها ساخته شده است، به لغزش زیپ‌های چسبیده کمک کنید.

دیدیم که برای شستن کوله پشتی را در منزل، چه با ماشین لباسشویی، و چه به‌صورت دستی در حمام، به چه روشی است. حالا آیا می‌دانید برای تمیز کردن کوله پشتی چرم چه کنید؟ در ادامه، از شستن کوله‌ پشتی چرم خواهیم گفت.

شستن کوله پشتی چرم

اهمیت شستشوی کوله‌پشتی چرم

محصولات و کالاهای چرمی، مخصوصاً کوله‌پشتی‌های چرم با جنس مقاوم و نیز ظاهر جذابی که دارند مورد توجه بسیاری از خانم‌ها و آقایان قرار دارند. جنس این نوع محصولات، به‌صورتی است که اگر به‎درستی از آن‌ها مراقبت کنید، می‌توانند تا سال‌ها برای‌تان کار کنند. برای همین، لازم است که نحوۀ شستن کوله پشتی چرم را بدانید، که در ادامه می‌آید.

نحوۀ شستن کوله پشتی چرم

لکه‌های روی کوله‌پشتی چرم را با یک پارچۀ تمیز و مرطوب پاک کنید. محل مورد نظر روی کوله را تا وقتی که نم‌دار نباشد، مالش دهید؛ ولی یادتان باشد که اصلاً خیس نشود. هنگام تمیز کردن کوله پشتی چرمی، آن را به‌صورت دایره‌ای مالش دهید و اطمینان حاصل کنید که لکه‌ها تمیز می‌شوند. یک محلول تمیزکننده بردارید و روی پارچه‌ای نرم بمالید. پاک‌کننده‌های مخصوص چرم را می‌توانید از فروشگاه‌های چرم تهیه کنید.

علاوه‌بر آن، می‌توانید چند قطره از یک صابون ملایم (مانند صابون کودک و صابون ظرفشویی بدون محلول اسیدی) را با آب مقطر، مخلوط کرده و پاک‌کنندۀ خودتان را بسازید. پارچه‌ای تمیز و خشک بردارید و هر نوع باقیماندۀ صابون یا رطوبت اضافی را از بین ببرید. اجازه دهید کیف چرمی شما، 30 دقیقه خشک شود. بعد از تمیز کردن و شستن کوله پشتی چرم، از خشک کردن سریع آن خودداری کنید.

اگر که عجله دارید، کوله را مقابل فن قرار دهید تا سریع‌تر خشک شود. این حتی برای کیف شما بهتر هم هست؛ چون هوای خنک، به‌نسبتِ هوای گرم، آسیب کم‌تری به کیف شما می‌رساند. برای حفظ رطوب هم، می‌توانید بعد از شستشو، روی کیف خود، مقداری مرطوب‌کنندۀ مخصوص چرم بمالید.

 

در نهایت…

آخر هفته، کوله‌ به‌دوش به کوه می‌روید، یا هر روز به مدرسه یا دانشگاه؛ مهم این است که کوله‌پشتی شما همانی باشد که از اول تهیه کرده‌اید. آیا واقعاض همان است؟! معلوم است که نه! کلی خوراکی در کولۀ خود حمل می‌کنید، لوازم‌تان را در آن می‌گذارید، هزار و یک آلودگی روی پارچه‌اش می‌نشیند؛ همۀ این‌ها فقط یک چیز می‌گویند.

آن هم این‌که اگر مایلی عمر کوله‌ات را افزایش بدهی، تمیز کردن کوله‌پشتی را نادیده نگیر. آخرین‌بار کِی کوله‌تان را بررسی کردید؟ همین حالا بروید یک نگاه دقیق به کوله‌پشتی خود بیندازید و برای شستن آن، برنامه‌ریزی کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *