داشتن دانش و آگاهی همیشه در هر زمینه‌ای به کمکمان می‌آید. از آنجایی که پارچه و الیاف در بخش عمده‌ای از لوازم ما انسان‌ها به کار می‌رود بنابراین داشتن اطلاعات لازم راجع به انواع پارچه و الیاف بسیار  کارآمد است چرا که این دانش در شست و شو و مراقبت از لباس‌ها به کارمان خواهد آمد.

در مقاله قبل به معرفی مدل‌های ترند کیف 1401 پرداختیم.

در این مقاله از مجله کیف شیک به معرفی انواع پارچه و الیاف پرداخته‌ایم تا با کسب اطلاعات از ویژگی‌های فیزیکی انواع پارچه و الیاف به درستی و در موارد صحیح پارچه مناسب را به کار ببرید.

پارچه ویسکوز:

متریال ویسکوز الیافی است با پایه‌ای طبیعی که ماهیت گیاهی دارد. این الیاف شباهت زیادی به متریال پنبه و لینن دارد و تنها تفاوت آن با این دو ماده شیوه‌ی تولید آن است.الیاف ویسکوز (مانند تولید کاغذ) از خمیر کردن سلولز ساخته می‌شوند.

پارچه‌هایی با جنس ویسکوز خاصیت جذب رطوبت بالایی دارند و همچنین انتقال هوا به راحتی در آن انجام می‌شود.

از ویژگی‌های مهم پارچه ویسکوز گلوله گلوله نشدن آن است. ویسکوز در میان انواع پارچه از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین‌ها به شمار می‌رود.

پارچه پنبه‌ای (نخی):

قطعاً شما هم به لباس‌هایی که جنس پارچه‌شان پنبه است علاقه زیادی دارید چرا که از راحت‌ترین و خنک‌ترین الیاف تشکیل شده است. مکانیسم الیاف پنبه‌ای بگونه‌ایست که حرارت بدن را به بیرون منتقل می‌کند از اینرو لباس‌هایی با جنس پنبه بسیار خنک و مناسب فصول گرم سال هستند.

نام دیگر پارچه پنبه‌ای پارچه نخی است. این نوع پارچه از بافتن الیاف پارچه به یکدیگر ساخته می‌شوند. همچنین شست و شو و لکه‌گیری پارچه‌های با جنس پنبه یا همان پارچه‌های نخی بسیار آسان است و مقاومت و عمر بالایی دارند.

پارچه جین:

پارچه‌ی جین که به طور گسترده در تولید شلوار استفاده می‌شود، پارچه‌ی جناغی با بافت ناهموار پنبه‌ای است. همانطور که میدانید پارچه جین بسیار بادوام بوده و استحکام بالایی دارد. در بین انواع پارچه، سالهای زیادی است که از پارچه جین در سبک‌های به روز دنیا استفاده می‌شود.

پارچه ریون:

ماده‌ی اولیه‌ی تشکیل‌دهنده ریون، سلولز است. بطور خلاصه با انجام چندین عملیات شیمیایی در طی چندین مرحله از سلولز طبیعی می‌توان لیف ریون به وجود آورد. از اینرو، ریون جزء الیاف سلولزی بازیافتی به شمار می‌رود.

پارچه کتان:

نام پارچه کتان نیز شاید بسیار به گوشتان رسیده باشد. این جنس از الیاف ساقه‌ی کتان به دست می‌آید. می‌توان گفت کتان از محبوب‌ترین انوع پارچه است. همچنین جنس کتان برای دوخت لباس و  ساخت مبلمان منزل نیز به کار می‌رود.

پارچه کتان با توجه به فصلی که مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند نازک و یا ضخیم باشد. در تولید شلوار به طور گسترده از پارچه کتان استفاده می‌شود. امروزه بسیاری از لباس‌های زنانه و مردانه از جنس پارچه کتان هستند.

پارچه پلی استر:

الیاف تشکیل‌دهنده پلی استر کاملاً مصنوعی است. برای ساخت این پارچه ترکیب دی متیل ترفتالات و منو اتیلن گلیکول و یا اسید ترفتالیک در مجاورت کاتالیست‌های مناسب، به کار برده می‌شود.

این پارچه در برابر چروک شدن مقاومت بالایی دارد. در تولید لباسهای پلیسه در پارچه پلی‌استر استفاده می‌شود چرا که پلی استر در صورت چروک شدن به سختی مجدداً صاف می‌شود.  

پارچه جیر:

جیر از پوست بز و گوساله تهیه می‌شود به همین دلیل جیر پارچه‌ای مقاوم است. پارچه جیر دارای بافتی گرم بوده و معمولا در مواردی استفاده می‌شود که نیاز به دوام و مقاومت بالایی دارند مانند کیف و کفش.

همچنین این جنس پارچه خیلی زود کثیف می‌شود و لازم است با دقت و مراقبت بیشتری از آن استفاده شود.

پارچه نایلونی:

نایلون پارچه‌ای بسیار پر کاربرد است چرا که استحکام خوبی در برابر کشش و سایش دارد. این جنس پارچه در صورت شستشو رطوبت کمی به خود جذب می‌کند از اینرو بسیار سریع خشک می‌شود.

کاربرد گسترده نایلون در تولید کاپشن و سویشرت است.

پارچه لینن:

پارچه لینن یا کنفی به علت نوع بافت، از مناسبترین انواع پارچه در فصل تابستان است. این پارچه از ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی تهیه می‌شود.

بهترین نوع این پارچه کنفی متشکل از درصد بالایی پنبه و درصد پایینی ترکیب پلی استر و ویسکوز است.

در صورتی که مقدار پنبه و ویسکوز پارچه کنفی کاهش یابد و به درصد پلی استر آن افزوده شود پارچه نامرغوب خواهد شد.

پارچه تریکو:

پود پارچه تریکوی در جهت عرض بوده و در جهت طولی قابلیت کشش دارد. تریکو در واقع به نوعی از بافت پارچه گفته می‌شود و به هیچ وجه نوعی نخ نیست. در واقع تریکو یکی از انواع بافت‌های گره‌ای است و تمامی انواع آن را در بر نمی‌گیرد.

الیاف بامبو:

از الیاف بامبو در ساخت منسوجاتی از قبیل لباس ورزشی، لباس شنا، لباس خواب، تشک، پتو، حوله و… استفاده می‌شود. پارچه‌های متشکل از نخ خالص بامبو خواصی مانند جذب رطوبت، انتقال بخار آب، نرمی و لطافت، آویزش مناسب، رنگ پذیری بالا و درخشش رنگ را دارا هستند.

الیاف بامبو ضد باکتری بوده و در لباس زیر، تیشرت و جوراب بسیار کاربرد دارد.

الیاف سلولزی:

الیاف سلولز متشکل از گیاهانی است که به صورت خمیر پردازش می‌شوند.

الیاف سلولزس بطور تخصصی در صنایع نساجی، به عنوان فیلتر شیمیایی و کامپوزیت تقویت الیاف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به طور کلی جنس متریال تشکیل‌دهنده لباس‌ها و سایر لوازم مورد استفاده مانند کیف بسیار مهم است.

چرا که باتوجه به جنس ماده می‌توان عمر مفید و همچنین میزان ماندگاری و حتی نحوه استایل کیف و یا لباس را متوجه شد.

برای مثال کیف چرم به علت اینکه از چرم تشکیل شده دارای مقاومت و ماندگاری بالایی است.

در تولید برخی انواع کوله پشتی‌ از جمله کوله پشتی کوهنوردی از نایلون استفاده می‌شود. به این دلیل که جنس نایلون مانع از ورود رطوبت به داخل کیف می‌شود و در هنگام بارش باران و برف گزینه‌ی خوبی برای استفاده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *